Gå till innehåll
söndag 21 juni 2026
Guttane

Yamaha 140 84-89

Rekommendera Poster

Hej. 

Kollar här om jag kan få lite hjälp med att få lite tips om min 140. Den går på 2cylidrar har växlat  runt tändspolarna och stiften ä ok å tror att en är kass. Dom 2 undre cylindrar a är döda, nu funderar jag om man kan kolla cdi'n på något sätt och trigger. Är tacksam för all hjälp ja kan få. /Mats 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Guttane:

Den går på 2cylidrar har växlat  runt tändspolarna och stiften ä ok å tror att en är kass.

spolar och stift OK men en är kass???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna motor såldes aldrig i USA, så det finns inte så mycket info att hitta. I USA så såldes 115 och 130 som V4:or, 150 var en V6:a.

Kan du ta reda på vilken CDI som sitter på denna motor så går det kanske att komma vidare. Går man in på Hansen Marin så har det en CDI som uppges passa till 115, men ingen till 140. Möjligen beror detta på att Sierra som tillverkar dessa är USA baserat och därför inte har koll på om samma CDI möjligen passar även till 140.

CDI till 130 uppges vara 6E5-85540-12-00  jag tror att ..-10-00 ...-11-00 och ..-12-00 är samma och att dessa även passar till 115.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ett nr i locket 6e5 det enda jag hittar och motor nr 450935. Går det att lägga om kablar till trigger för att prova eller enda chansen att byta plats på dom. Läste någon stans om detta. För att ute sluta att cdi'n va skrot, eller ska man tro att cdi'n har pajat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CDI:n har troligen fyra identiska kanaler med separat anslutning för triggspole och tändspole. Det bästa vore att kunna skifta tänd och samtidigt triggspole och kolla om felet byter cylinder. I så fall är det CDI:n i annat fall triggern om du säkert vet att tändspolarna är OK.

I denna finns felsökningsinfo som antagligen gäller din motor också. Tyvärr framgår inte vilken trigger som är vilken, men det kan du testa dig fram till eller leta upp på nätet.

Du kan börja med att mäta resistansen i triggspolarna, om någon inte är OK så är problemet med 99 % sannolikhet löst. Men även om resistansen är OK så är det inte 100 % säkert att triggspolen är hel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...