Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Rekommendera Poster

Hej

För två veckor sedan så skaffade jag mig min första båt, en Winga Cabin från 1965. Har nu slipat och fräschat upp henne lite inför isättning till veckan. Är det någon som vet något om denna modell? Har sökt en del på nätet men finns inte mycket info att hitta. Motor och dylikt säger sig självt men el och reglage är helt omärkt. Nån med kunskap vore kul att få lite tips ifrån. 

IMG_20200630_155646.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så finns det nog inte så mycket info om elsystem och reglage på en så pass gammal båt, Sedan så har säkert föregående ägare genom åren ändrat en hel del.

 

Det man får göra är att efter bästa förmåga reda ut trassliga eldragningar och reglagefunktioner själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej förstår det men tänkte mest om det var någon som har erfarenhet av just den modellen, allting på min känns hyfsat original. Få knappar men ingenting uppmärkt. 

IMG_20200704_113828.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bidra med info om Insumatic.

Trimplan vilka i o för sig är ganska odugliga i det utförandet.

När du drar ut reglaget så öppnas en ventil till en "påse" mellan två plåtar vilken då fylls med vatten när båten har lite fart i vattnet.

Då vinklas den undre plåten ner. 

När reglaget trycks tillbaka så åker vattnet ur "påsen" och plåten trycks tillbaka av vattentrycket.

 

Den där manöverpanelen för trimplanen har jag inte sett tidigare, brukar vara två spakar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplan har jag ett litet hum om hur dem fungerar, dock knappast mina då dom inte går att rubba. Spakarna alltså. Får nog skruva upp och följa kablarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga elkablar utan slangar, knapparna är små luftpumpar, allt är helt mekaniskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...