Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en AD41 och har nu fått ett problem som aldrig uppstått tidigare under alla 20 åren jag haft båten. I samband med sjösättning testar jag alltid att båten kommer upp i plan, vilket den alltid tidigare gjort. I år stannar varvtalet vid 2000 och vid ytterligare gaspådrag händer ingenting. Motorn varvar inte till de normala 3950. Vad kan detta bero på. Motorn startar perfekt ochballting är helt normalt till 2000 varv, men sen är det stopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Crippa49:

Hej,

 

Jag har en AD41 och har nu fått ett problem som aldrig uppstått tidigare under alla 20 åren jag haft båten. I samband med sjösättning testar jag alltid att båten kommer upp i plan, vilket den alltid tidigare gjort. I år stannar varvtalet vid 2000 och vid ytterligare gaspådrag händer ingenting. Motorn varvar inte till de normala 3950. Vad kan detta bero på. Motorn startar perfekt ochballting är helt normalt till 2000 varv, men sen är det stopp.

Om du inte gjort något sen du sista körde så låter det som bränsleproblem, kanske dieseldjur i tank/filter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta av luftfilterburken och kolla om turbon sitter fast. I och för sig ska inte turbon ladda förrän några hundra varv senare. En av våra 41:or orkade upp till 2300 varv efter sjösättning, gick klockrent upp till detta men ville inte mer. Loss med luftburken och pilla på stressfläkten, därefter fungerade den gladeligen upp till 3900 varv igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

jag har samma motor och har fått lite erfarenhet, mitt råd är att börja bakifrån, o jobba dig framåt, jag hade gjort följande:

- kolla bränsleanslutningarna till tanken, kan sätta sig lite skit i muttrarna med hål i som bränslet ska flöda igenom (vad de nu heter), kolla också att bränslet är OK genom att öppna inspektionsluckat till tanken (kolla efter vatten i botten och/eller algbeväxning)

- kolla bränslefilter (förfilter om sådant finns o bränslefilter på motorn). obs, om du har loss något så krävs sedan avluftning av systemet men det är simpelt

- kolla luftfilter o turbo som föregående gubbe föreslog

 

om någon av de muttrar du pillar på har kopparringar så kan det vara bra att byta dem eller bara glödga de gamla kopparringarna innan du drar åt muttern igen för att undvika att behöva dra så hårt att du har sönder några gängor.

 

hoppas det löser sig!

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av eddman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...