Gå till innehåll
tisdag 10 mars 2026
Dyppe

Tändningsfel Yamaha 50

Rekommendera Poster

Hej!

Nu är det min (o)tur att ha tändningsproblem med min gamla 3-cyl Yamaha 50 hk Autolube från -90 (tror jag)

Mina googlingar visar att fenomenet inte är unikt och troligen relaterat till CDI-boxen, men eftersom den kostar som en charterresa vill man ju ha koll på läget.

Motorn startar direkt, går ok i typ 20 sekunder och lägger därefter av med en nysning. Startar direkt igen och proceduren kan upprepas om och om igen. Om man är snabb och kastar i en växel kan man komma iväg och faktiskt åka rätt ok så länge man har tillräckligt gaspådrag.

Gnista finns på alla tre. Stiften bytta och bränslesidan genomgången (två ggr) Triggers mätta till ok värden.

Jag fick via gamla trådar här tips om att kolla tändningen med lampa, resultatet var svårt att tyda då jag inte tyckte jag fick någon regelbundenhet/rytm i signalen på någon cyl, utan det kändes allmänt fladdrigt på alla (kan vara dålig sensor på min lampa dock)

På svänghjulet finns stansat som brukligt TDC med tillhörande gradering, men även stansat TDC2 och TDC3. När jag då kollade tändningen så började jag av en slump på treans cyl, och fick signal några grader före TDC3, flyttade till tvåan och fick utslag vid TDC2, flyttade till ettan och fick utslag på TDC2    ?? alltså 120 grader fel?

En trasig trigger kan ju i min värld inte ge det felet, inte en trasig krysskil heller och inte en tändspole eller laddspole/stator. Och då hamnar jag tillbaka på CDI-boxen, som har ett kilopris högre än guld:(

Då kommer nästa problem, den jag har är märkt 6H5-01 F8T12773. Googlar jag på det så hittar jag i princip ingenting. Jag tror att den kan ha ersatts av

6H5-85540 02 00, men jag har inte lyckats få det bekräftat. Någon vänlig själ som orkat läsa igenom min novell och kan bringa klarhet i detta?

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ursäkta min frånvaro, men livet kom i mellan....

Felsökningsschemat du refererar till guestsson är inte till fullo användbart då jag inte har den modellen av CDI-box på min motor. Färgerna och antalet kablar är ej heller samma, men jag gjorde en resistansmätning på det jag kunde, och hämtade referensvärden i tabellen på sid 111 i ovan nämda guide.

Stator börvärde: 280-330 uppmätt: 296Ω

Triggers börvärde: 180-220 uppmätt: 215-219Ω

Tändspolar börvärde: primär 0,5 uppmätt 0,4Ω, Sekundär börv. 3,2K uppmätt 8,1KΩ ???? 

Tändspolarnas resultat förvånade, det ligger närmare de äldre modellernas värde som är på 6,3K, men ändå skyhögt. Jag såg dock att det fanns några andra motorer som hade så höga börvärden så det är ju inte helt orealistiskt, jag vet inte vad sannolikheten är att all tre spolarna skulle vara trasiga?

Från CDI'n kom en röd/gul kabel som ej var inkopplad, vad kan det vara?

En ny koll med lampa visade att ettan nu får signal vid TDC, min usla sensor på lampan går ej att lita på, en ny måste införskaffas:(

Någon DVA mätning kunde jag tyvärr inte genomföra då jag mitt instrument inte fixade detta. Hur löser man enklast (billigast) detta? Jag har sett att det finns adaptrar till vanlig multimeter, men tips på mätare som klarar detta mottages tacksamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt mätt med OK resistans och som jag förstår dör tvärdör motorn på alla tre, kan inte vara triggers och inte tändspolar.

Återstår:

1. Stoppkrets, som skall kopplas ur vid CDI för att uteslutas som felkälla.

2. Laddspolen/statorn: Gör en idiotsäker inkoppling av en voltmeter direkt ingången till CDI:n. Med idiotsäker menar jag att du skall välja ledningar som kan hantera 200 - 300 V och i övrigt ha ett högt säkerhetstänk när du drar ut så höga spänningar från motorn. Om motorn dör utan ett tvärt fall i statorspänningen så sker rimligen inget överslag i statorn och därmed återstår enligt min mening bara CDI:n som felkälla.

Billiga digitala multimetrar har ganska låg samplingsfrekvens,  så det kan vara svårt att få en uppfattning hur förloppet ser ut. Bäst är om du kan låna ett oscilloskop men ev kan det vara lättare att få en uppfattning om hastigheten i förloppet med ett analogt visarinstrument.

Du kan tillverka ett enkelt lågpassfilter.:

Finns förslag på nätet, Det jag kan tänka mig behövas är: (Allt finns på Elfa)

- En resistor på några hundra ohm inte så jättenoga men säg 400 Ohm

- En likriktardiod som tål 400 V i backspänning t.ex. 1N4004.

- En elekrolytkondensator på ca 20 myFarad 400 V

- En resistor på ca 1 Mohm som skall kopplas parallellt med kondingen för att säkerställa att den av säkerhetsskäl laddas ur inom rimlig tid.

Röd/gul vet ej vad denna är till för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra hjälp och kvalitativa råd. Jag känner dock att jag inte riktigt hinner med detta projekt just nu, då det kräver det där ¨lilla extra¨. Motorn finns lite för otillgängligt just nu för att det ska vara smidigt att hålla på. Ekipaget åker upp på land igen vid tillfälle, och så får framtiden utvisa vad som händer med det. Jag får nöja mig med den mindre skutan när jag  ska ut.....

/skepp o hoj! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...