Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Georg_Ohm

AIS, Marine Traffic och olika appar?

Rekommendera Poster

Hur är det med tillförlitligheten på denna webbplats och olika AIS-appar. 
Enligt två olika appar och Marine Traffic befinner jag mig utanför Kungshamn, där jag var i förrgår. 
Andra båtar som finns i närområdet syns däremot, men inte alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Hur är det med tillförlitligheten på denna webbplats och olika AIS-appar. 
Enligt två olika appar och Marine Traffic befinner jag mig utanför Kungshamn, där jag var i förrgår. 
Andra båtar som finns i närområdet syns däremot, men inte alla.


Jag ser dig inte heller på MarineTraffic eller eniro. I ditt läge hade jag skickat ett anrop till en AIS-utrustad båt i närheten och frågat om de ser dig på AIS:en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hur är det med tillförlitligheten på denna webbplats och olika AIS-appar. 

Det är absolut inget man ska förlita sig på som navigationsutrustning, men möjligen kan det vara ett hjälpmedel.

Se det som en leksak som kan ge lite hjälp.

 

Vi korsar ofta förjetrafikens och kryssningsfartygens väg ut från Stockholm och eftersom öarna döljer fartygen kan det vara bra att se om det finns någon lucka där det kan funka lite bättre att smita över farleden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hur är det med tillförlitligheten på denna webbplats och olika AIS-appar. 
Enligt två olika appar och Marine Traffic befinner jag mig utanför Kungshamn, där jag var i förrgår. 
Andra båtar som finns i närområdet syns däremot, men inte alla.

 

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

I Marine Traffic är det privatpersoner som har skaffat eller fått utrustning av Marine Traffic som står för mottagningen som sedan sänds ut på internet. I norra Bohuslän är det klent med sådana stationer och några ligger för tillfället nere. Om man i Marine Traffic klickar på lager och bockar för stationer får man upp gröna nålar som markerar fungerande mottagare. Jag är själv en sådan mitt på Onsala. Eniro och Seapilot köper tjänsten från Sjöfartverket eller vem som äger basstationerna och dessa brukar i de flesta fall vara bättre. En fritidsbåt sänder bara med 2 W och i Bohuslän med höga berg är det inte alltid signalen orkar fram.

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Ove-T:

Hej

I Marine Traffic är det privatpersoner som har skaffat eller fått utrustning av Marine Traffic som står för mottagningen som sedan sänds ut på internet. I norra Bohuslän är det klent med sådana stationer och några ligger för tillfället nere. Om man i Marine Traffic klickar på lager och bockar för stationer får man upp gröna nålar som markerar fungerande mottagare. Jag är själv en sådan mitt på Onsala. Eniro och Seapilot köper tjänsten från Sjöfartverket eller vem som äger basstationerna och dessa brukar i de flesta fall vara bättre. En fritidsbåt sänder bara med 2 W och i Bohuslän med höga berg är det inte alltid signalen orkar fram.

Hälsningar Ove 


Mmm, men eniro visar inte heller båten i det här fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Ove-T:

En fritidsbåt sänder bara med 2 W och i Bohuslän med höga berg är det inte alltid signalen orkar fram.

 

5 minuter sedan skrev raol:

Mmm, men eniro visar inte heller båten i det här fallet.

Det är väl samma höjd på bergen oavsett vem som tar emot signalerna? 🙂

 

Jag håller med om att det absolut kan vara så att "motståndsmannens" AIS har tappat orken när den inte syns i flera olika system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

 

Det är väl samma höjd på bergen oavsett vem som tar emot signalerna? 🙂


Bergen är nog lika höga, men mottagarnas höjder skiljer sig nog en hel del, och säkert även känsligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev raol:


Jag ser dig inte heller på MarineTraffic eller eniro. I ditt läge hade jag skickat ett anrop till en AIS-utrustad båt i närheten och frågat om de ser dig på AIS:en.

Dom ser mig!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

I Marine Traffic är det privatpersoner som har skaffat eller fått utrustning av Marine Traffic som står för mottagningen som sedan sänds ut på internet. I norra Bohuslän är det klent med sådana stationer och några ligger för tillfället nere. Om man i Marine Traffic klickar på lager och bockar för stationer får man upp gröna nålar som markerar fungerande mottagare. Jag är själv en sådan mitt på Onsala. Eniro och Seapilot köper tjänsten från Sjöfartverket eller vem som äger basstationerna och dessa brukar i de flesta fall vara bättre. En fritidsbåt sänder bara med 2 W och i Bohuslän med höga berg är det inte alltid signalen orkar fram.

Hälsningar Ove 

Det finns en sådan i Heestrand en liten bit bort, men som du säger, bergen är rätt så höga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev raol:

 

 

Har redan startar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev Mackey:

 

Det är väl samma höjd på bergen oavsett vem som tar emot signalerna? 🙂

 

Jag håller med om att det absolut kan vara så att "motståndsmannens" AIS har tappat orken när den inte syns i flera olika system.

Nu råkar jag veta att närbelägna fartyg och mindre båtar ser mig på sina AIS-skärmar eller plottrar. Och det är jag trygg med. Då funkar det som det skall.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

 

 

Hahaha! Men det är ju precis så det är!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...