Jump to content
Saturday 15 May 2021
bolinfre

Princess 286

Recommended Posts

Hej,

Blivit lycklig ägare till en princess 286 -91.

Bara några frågor;

Någon som vet hur toaletten fungerar i dessa båtar?

Hur kommer man åt kablaget till instrumenten bäst? I stick kojen

Behöver man fläkt till motorerna när dom är igång? Två nya v8:or

Vad mer att tänka på i denna båt?

 

mvh// Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bolinfre:

Behöver man fläkt till motorerna när dom är igång? Två nya v8:or

Baskunskapen när det gäller bensinare som alla ska veta är att man ska köra motorrumsfläkten tre-fem minuter innan man startar för att vädra ut ev bensinångor för annars kan det bli en ”jävla smäll”, som Dynamit-Harry säger i Jönsonligan. 
Välkommen till MG!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

Baskunskapen när det gäller bensinare som alla ska veta är att man ska köra motorrumsfläkten tre-fem minuter innan man startar för att vädra ut ev bensinångor för annars kan det bli en ”jävla smäll”, som Dynamit-Harry säger i Jönsonligan. 
Välkommen till MG!

Varit på sjön hela mitt liv så den baskunskapen vet jag om. Ny var frågan om man skall ha en fläkt NÄR motorerna är igång? Förtydligande, alltså en tillufts fläkt....

Edited by bolinfre

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev bolinfre:

Varit på sjön hela mitt liv så den baskunskapen vet jag om. Ny var frågan om man skall ha en fläkt NÄR motorerna är igång? Förtydligande, alltså en tillufts fläkt....

Tilluft? Menar du för insugsluften till motorerna? Det behövs inte.

Fläkt du behöver är frånluft som skall evakuera ev. bensinångor innan start. Den behöver inte vara igång när motorerna går.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, menade tilluft. Tänkte att det blir bra varmt där nere med två v8:or. Då kör vi med dom intagen som finns på S/B sida....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev bolinfre:

Varit på sjön hela mitt liv så den baskunskapen vet jag om. Ny var frågan om man skall ha en fläkt NÄR motorerna är igång? Förtydligande, alltså en tillufts fläkt....

Då ber jag om ursäkt men till mitt försvar kan jag tycka frågan var lite otydligt ställd. 
Du ska veta att vi får (alldeles för) många såna frågor här och när en nykomling, och förmodad nybörjare, ställer dem är det lätt att ta i lite för mycket. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nästa fråga då, den har ingen svarat på.

Är det motorinstrumenten du menar? Dom sitter nu väldigt ofta i en egen panel som man kan lyfta efter att ha lossat några skruvar. Men eftersom du frågar kanske varvet skippat motorernas originalpaneler och monterat dem direkt i instrumentpanelen? Kanske du kan bifoga en bild?

Vi hade nyligen en fråga från en nimbusägare som till slut fann ett konstverk, en tavla, framför förarplatsen, som han kunde plocka ned och då nå större delen av båtens elsystem framifrån.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev bolinfre:

Hej,

Blivit lycklig ägare till en princess 286 -91.

Bara några frågor;

Någon som vet hur toaletten fungerar i dessa båtar?

Hur kommer man åt kablaget till instrumenten bäst? I stick kojen

Behöver man fläkt till motorerna när dom är igång? Två nya v8:or

Vad mer att tänka på i denna båt?

 

mvh// Fredrik

Hej Fredrik

 

Ventilation till motorrummet ska skötar med "självdrag" mellan BB & SB

 

Hur toaletten fungerar. Vad är det för toalett?

 

Gällande instrumenteringen. Vill du bara komma åt bakom panelerna, instrumenten och mätare så finns det mig veterligen inget annat sätt en att skruva loss varje panel/mätare. 

Säkringspanelen har jag för mig sitter höger om trappen ner till ruffen. Där är det samma sak har jag för mig, man får skruva loss panelen. 

 

Hittade en bild på instrumentpanelen när jag googla och där ser man tydligt att det inte finns någon bakväg. http://forum-bateau.caradisiac.com/bateau/Yacht/sujet105.htm 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar. Ska kolla upp säkringar mm. Ang mätarna får man följa kabel för kabel.

Snart skall jag montera i två nya v8:a motorer, intressant det.....

 

mvh// Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev bolinfre:

Snart skall jag montera i två nya v8:a motorer, intressant det.....

Om det suttit betydligt mindre maskiner i båten tidigare kanske du ska göra en liten beräkning av behovet av luft. 
Läste här om någon som fick betydligt mer kraft i sin maskin när han öppnade motorluckan, luftintagen var för klena så motorn kvävdes. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Du borde kunna hitta skruvar på instrumentpanelen (väl placerade för att inte synas) för att ta bort olika sektioner i taget för att montera instrument samt lättare dra kablage vid större ingrepp. 
I midkojen bör du komma åt för att dra kablarna vidare akterut. 
Du får stoppa in huvet så borde det vara ganska högt upp som du ser nuvarande kablage samt ett hål i skottet lite längre ner för ingång i motorutrymmet på styrbordssidan. Det kanske är ett extra skott du får ta bort i midkabinen. Känns med handen efter små skruvhuvuden längs med klädseln på skotten. 

 

Mvh,

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Om det suttit betydligt mindre maskiner i båten tidigare kanske du ska göra en liten beräkning av behovet av luft. 
Läste här om någon som fick betydligt mer kraft i sin maskin när han öppnade motorluckan, luftintagen var för klena så motorn kvävdes. 

Tackar. Skall titta på en tilluftsfläkt så det verkligen kommer in luft när motorerna är igång.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev bolinfre:

Tackar. Skall titta på en tilluftsfläkt så det verkligen kommer in luft när motorerna är igång.

En fundering till. En tilluftsfläkt kanske kan ge några procent av vad maskinerna behöver och de flesta maskinerna är ganska duktiga på att suga luft själva så det är nog luftintagen som är kritiska. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bolinfre:

Tackar. Skall titta på en tilluftsfläkt så det verkligen kommer in luft när motorerna är igång.

Finns det någon fritidsbåt med sådan lösning?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Kane:

Finns det någon fritidsbåt med sådan lösning?

Försökte säga något liknande men lite vänligare. Kanske var oklar. 
Typ, en V8 suger i sig 4000 liter luft per minut och en fläkt kanske kan ge 40 liter. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med föregående, en tilluftsfläkt hjälper nog knappast ett dugg, bromsar nog snarare mot att bara ha hålet för fläkten. Se till att det finns öppningar i stället 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy