Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej. Nån som vet vad detta är för skum rök. Strax under avgasröret från kompressorn. Det luktar inte avgaser utan känns mer som vattenånga. Syns endast vid tomgång o om man lyser med ficklampa?!

Jag har en KAD 300 som gått ca 800h.

 

 

Redigerad av Smeraldo
video syntes inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det helt luktlöst? 

 

Spontant tänker man ju sig kanske ett läckage/kylarvätska men då borde det väl lukta tänker jag. Iofs så har du ju även sjövatten till turbon bland annat så det skulle vara om något läckte där.

 

Äh, jag gissar hejvilt. Hoppas någon annan kan ta över...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vevhusventilationen? Förlåt min okunnighet men kan det va nån form av övertrycksventil som släpper ut luft? o att det ska va så.

Den är helt luktlös o det verkar som det kommer från ljuddämparen som går till kompressorn, dvs där kompressorn suger luft från luftfiltret. Men det är väldigt svårt att lokalisera. Kommer enbart när kompressorn inte går dvs inget när man startar motorn o den är kall. Kompressorn ger sig ju efter ca 2min då börjar det komma så smått.

Syns enbart när man lyser med lampan. Luktar som sagt ingenting. Känns som att det är typ friskluften som pyser ut. Detta sker alltså på styrbords motor.

Startade babords motor för att se om det var samma fenomen där. O till min förvåning, exakt samma sak på den.

Börjar undra om det är nån form av övertryckventil på intagsluften till kompressorn som, när inte kompressorn behöver luft, släpper ut övertrycket av luft i motorrummet.

Men det är bara en teori. 

Bägge motorerna går i alla fall hur bra som helst. Oljan ser bra ut, ingen motor tar nån glykol. Håller tempen jämnt o fint. 

🤨🙄

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde att nämna, när man drar på o ska upp i plan. Då försvinner det. Eller jag kunde i alla fall inte se nått?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...