Gå till innehåll
måndag 14 juli 2025
Mad-Jim

Kylsystem Volvo Penta 2003t

Rekommendera Poster

Har plockat ner kylrör på min Volvo Penta 2003t. 
på sprängskiss står det ”plugg”.. innan kylröret delar sig från värmeväxlare  och ”värmehuset” från turbon.  Där är röret pluggat. Nr 28 på sprängskiss. 
vet inte om jag skall beställa ny plugg när jag ändå har ner allt. 
Någon som vet varför det sitter en stoppplugg här?

35B41B2C-5E35-4C68-A505-F3459007CDB4.png

C28A97BD-F8CE-4E68-888D-B40EEDAFCE5E.jpeg

2527929A-39D5-4318-8400-A6E88BCA6DF8.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma fundering runt pluggen. Min 2003T kokade av och till. När jag felsökte hittade jag denna plugg. Den var helt ogenomtränglig för vatten och det verkade ju osanoligt dumt. Så jag testade att tabort den helt. Resultat, motorn kokade aldrig mer. Men, blir inte heller varm nu. Nån som har en ide om hur stort hål det ska vara i pluggen för att det ska bli lagom? Tänkte tillverka en ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej

Jag har inte så jättemycket erfarenhet av VOLVO PENTA 2000-serien mer än att jag gjort service på dom.

Tittar man på bilden Mad-Jims inlägg så syns det på turbinhuset att det har varit ganska varmt och all färg är nästan bortbränd.

Turbon är den varmaste komponenten på motorn och det är mycket viktigt att kylkanalerna i turbinhuset är rena och har fritt lopp. Turbinhuset på turbon kyls ju av färskvattensidan i kylsystemet och orsakar det mesta av värmen som bildas i kylsystemet, avgasknät kyls av sjövatten som sedan går ut med avgaserna.

Angående pluggen (28) så ser det ju på bilden att den skall ha hål igenom men en tecknad bild kan ju ljuga. Hittade en bra bild på en Tysk sida, se nedan:

1671717991_Skrmavbild2025-06-30kl_09_45_10.png.62762b1ebe22529e0e23c4cde9a48cea.png

Pilen från turbinhuset är streckad och vad jag förstår det som är detta en strypning i en by-pass ledning från turbinhuset som går ihop med en by-pass från termostathuset som sedan går ner till värmeväxlaren.

Länk till sidan:

https://langzeitcharter.com/motorkuehlung-volvo-penta-2003t/

Länk till reservdelskatalog:

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-stacionarnyh-dvigateley/volvo-penta/2003t-6111/2003t-12590/2003t-172339/cooling-system-induction-and-exhaust-manifold-2022063

I reservdelskatlogen ovan finns ett reservdelsnummer på pluggen (28) men googlar man på det numret får man inte fram någon bild på hur pluggen skall se ut.

Turbinhuset är ju anslutet på avgaslimpan och mellan dessa sitter en packning med tre passager, detta är nog huvudcirkulationen för kylningen av turbinhuset och "strypningen" (28) skall säkerställa full cirkulation.

Har sett andra bilder när jag googlade på "VOLVO PENTA 2003T OVERHEATING" som visade att dessa kanaler i avgaslimpa och turbinhus kan rosta trots att det är på den slutna sidan av motorns kylsystem där det skall vara 50/50 glykol/vatten.

Är turbinhuset på din motor lika "brännskadat" som på bilden i Mad-Jims inlägg?

I reservdelskatlogen ovan finns ett reservdelsnummer (858410) på pluggen (28) men googlar man på det numret får man inte fram någon bild på hur pluggen skall se ut.

Jag hade kontaktat en auktoriserad Volvo Penta verkstad som kan dessa motorer och hört om det skall vara hål i pluggen (28).

Kanske idé att kolla genomströmningen mellan avgaslimpa och turbinhus så där inte är igensatt av rost eller annat. Syns på bilden i reservdelskatalogen ovan hur det ska se ut.

Mvh

Pär

PS. Tänk på att använda färdigblandad kylvätska eller destillerat vatten om man blandar själv i slutna kylsystem. Färdigblandad kylvätska är 50% glykol och 50% destillerat vatten, detta minimerar risken för att korrosion skall uppstå i kylsystemet. Vanligt kranvatten är tyvärr inte så rent som vi tror...

I kylsystem där det förekommer järn, koppar och aluminium i komponenterna skall man definitivt använda färdigblandad kylvätska eller destillerat vatten om man blandar själv.

Redigerad av Mercury_44XS
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma fundering runt pluggen. Min 2003T kokade av och till. När jag felsökte hittade jag denna plugg. Den var helt ogenomtränglig för vatten och det verkade ju osanoligt dumt. Så jag testade att tabort den helt. Resultat, motorn kokade aldrig mer. Men, blir inte heller varm nu. Nån som har en ide om hur stort hål det ska vara i pluggen för att det ska bli lagomTänkte tillverka en ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tjps och råd Mercury Per, ja min turbo harr precis lika bortbränd färg efter att ha blivit överhettad ett antal gånger pgr av igensatt plugg. Ska testa mig fram och återkomma.

Ha det bäst, Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...