Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
tjompa

Elkoppling "ny" Mercury utombordare - kris!

Rekommendera Poster

Hallå och hej forumresenärer. Har ett akut problem gällande elkopplingen till min nyanskaffade Mercury 115hk ELPTO, -03a. Som riktig newbee gällande allt som har med båtar att göra gör jag allt jag kan för att lära mig, men nu har det tagit stopp. Eftersom tiden är knapp hoppas jag på snälla själar som kan hjälpa en som verkligen försöker, men som inte når ända fram. Problem: Motorn hänger där den skall hänga, fastbultad och fin. Om vi hoppar allt som heter kopplingsschema med skiljerelä, förbrukningsbatterier osv för stunden och fokuserar på en ”hardcore” elinstallation bara för få igång motorn… Från motorn har vi två tjocka elkablar, de sätter vi på batteriet (som har kräm). Reglaget är inkopplat till motorn via sin kabel (vilken innehåller en mängd mindre kablar). Man vrider på tändningen och vips så händer… ingenting! Däri problemet. Talade med Yamaha Center där jag köpt motorn och de började prata om att man skulle koppla vissa saker i motorn. Har beställt verkstadsmanualen men fick självklart till fel motor, och den nya kommer inte förens i nästa vecka. Det jobbiga är att jag MÅSTE lägga i båten senast onsdag kväll, dvs i övermorgon. Efter att ha gått igenom en helrenovering invändigt och akterspegelsfixning utvändigt under all ledig tid de senaste 2,5 månaderna är motorn nu mitt sista problem. Allt tar sådan tid när det är första gången man gör saker. Faktum är att jag av familjära och jobbskäl inte kan lägga mer tid nu… Vore oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig sista biten. Om det jag berättar om är krångligt och du bor på södra sidan Stockholm, och vill se mig rulla förbi med båten på väg till iläggning tis, eller onsdag kväll (oavsett om betlning önskas) är jag öppen för förslag. Snälla, hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rickard

Kolla på http://www.ishopmarine.com Dom har sprängskisser på mesta merc. om du kan få ihop nåt där. Annars måste marinshopen ha sådana i lager. yamahacenter har aldrig nåt på hyllan. Än mindre till merc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt just och kollade på ishopmarine.com. Skall kolla vidare där... Problemet är att jag inte har full koll på vad jag letar efter. Läste i en annan tråd att det kan ha med startrelät att göra? Marinshopen har jag beställt manualen av. Synd bara att dom är så otrevliga varje gång jag har med dom att göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

ajdå.. Tja, tyvärr har jag ingen koll heller på så nya motorer och elschema känns som det kan skilja rätt bra. Ev säkring har du förståss kollat. Fegissnöre, kopplas det på reglageboxen eller kan det vara nåt man ska koppla separat. /R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju inte kunna allt ;). Fegissnöre kollat. Kollat allt som en rookie kan tänka sig kolla. Målet var att få den i vattnet till midsommar, med ett 40h arbetspass de två dagarna innan som följd. Gissa om jag och min kära medhjälpare kände oss besvikna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt bra. Tack så jättemycket! Ska genast printa, de där skall med ut till båten i morgon eftermiddag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningen låg som vanligt lätt tillgänglig. Var en felkoppling i en bortglömd plint mellan motor och batteri... ... skyller på att vi körde ett 40h´s arbetspass innan problemet uppstod och vi gick därifrån. Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Usch.. Såna fel får mej alltid att må sämst.. Får en känsla av Om jag inte ens kan lita på mej själv.. Skönt att det inte var nåt trasigt iallafall och att det redde ut sig! Trevlig båtsommar med ny motor och allt!! /R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...