Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Narii

Albin 57

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har försökt göra mig av med min 57a under några års tid nu men det är ingen som nappar. Tänkte då göra nån liten kul grej av det (nu när båtmarknaden ändå suger i år och båten inte är värd något) och "bygga om" den lite. Båten är ju ändå fräsch för sin ålder och hytten är praktisk. Däremot gillar jag inte den sidohängda motorn, rodret samt att de inte är någon som vill segla med mig.

 

Det jag tänkte göra då är att försöka göra den till en lite mer lätthanterlig dagsutflyktsbåt, med nån övernattning. Då genom att fimpa masten och rodret. Istället skruva dit ett kraftigare motorfäste mitt i akterspegeln som pallar med 10-25hk (helt onödigt på typen av båt, jag vet). Tanken är att montera en modern 4t motor som går på så låga varv som möjligt (och därmed tyst) men ändå uppnår topphastigheten på 6 knop. Plus ratt.

 

Nu till min fråga, vet någon hur mycket vikt akterspegeln på en segelbåt pallar? Hade egentligen inte tänkt förstärka den på något speciellt sätt annat än en stålskiva på insidan och utsidan. Vikten på motorn blir kring 50-60kg, plus då vridningen vid drift.

Badstegen har en liten förstärkning på insidan har jag sett, men enbart runt bultarna.

98581167_10158492159004083_2169785304339185664_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tänkte du göra med kölen? Har sett en sjumetersbåt där ägaren tagit bort kölen och masten och gjort sig en fiskebåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suger? Båtmarknaden är hetare än någonsin i år.

Å andra sidan har du rätt, får du den inte såld i år får du den aldrig såld. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev trewq:

Hur tänkte du göra med kölen? Har sett en sjumetersbåt där ägaren tagit bort kölen och masten och gjort sig en fiskebåt.

Det är ju fällköl, så den låter jag sitta i uppfällt läge. Hjälper ju lite med kursstabilitet med. 

Har också sett den båten, men viktfördelningen verkar vara helt ur balans efter att han fimpade kölen. Nog ett dumt beslut.

 

 

 

4 minuter sedan skrev FinaKillen:

Suger? Båtmarknaden är hetare än någonsin i år.

Å andra sidan har du rätt, får du den inte såld i år får du den aldrig såld. 

 

Ja det är ju lite så, är inte så kräsen med priset heller. Vill mest att den försvinner så att jag kan parkera något annat på platsen.

Med "suger" menade jag mer som köpare, man hinner knappt ringa på vissa båtar innan dom är sålda eller köpta över telefon. Säljarna är säkert supernöjda när dom gör vinst på båtaffären.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var iväg och tog en andra titt. Aktern e på tok för tunn och behöver förstärkas. 

 

 

Hoppas den blir såld helt enkelt :)

 

Tack ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips kan vara att vårrusta den så att det bara är att hissa segel och ge sig ut i skärgården när köparen betalat.

 

Semester direkt är ett bra försäljningsargument!

Möjlighet att provsegla är också bra för försäljning. Litet värde i båten, men man vill ändå ha en rigg som är hel och segel som funkar en säsong i alla fall. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...