Nockis 0 Postad 31 Maj , 2020 Hej! Köpte en båt med en Mariner 90hk från 1991 nyligen och skulle sjösätta i helgen. När jag lägger i backen för att lägga ut från rampen så kör båten framåt och vice versa. Jag har ett quicksilver reglage som jag öppnat och kollat på och jag kan inte se att det går att koppla växelvajern på annorlunda sätt. Tidigare ägaren har kört med båten men bytte impeller i höstas och har sen dess inte kört med båten.kan något ha blivit fel vid monteringen efter detta jobb som gör att motorn växlar åt fel håll? Jätte tacksam för alla svar som kan hjälpa mig förstå problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 690 Postad 1 Juni , 2020 Svar ja, dvs att det blivit fel läge på växelaxeln när han satt tillbaka växelhuset efter impellerbytet 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 1 Juni , 2020 Det har säkert att göra med impellerbytet. Nedan har jag försökt beskriva hur det funkar i din motor (och många andra) och vad som gått fel. Jag lägger alltid i framväxeln innan jag lossar växelhuset och kollar sedan att reglaget ligger i framväxel innan jag monterar tillbaka huset. Huset monteras först provisoriskt med ett par muttrar, varefter jag kollar att Neutral funkar som den skall. OBS: Man bör undvika att lägga i backväxel utan att motorn går. Nedan har jag försökt illustrera hur växelmekanismen nere i växelhuset funkar. Med hjälp av reglaget vrider du växelaxeln. I nedre änden av växelaxeln (inne i växelhuset) sitter en oval så kallad kam som trycker på en växelföljare som i sin tur påverkar den koppling som låser fram respektive backdrev vid propelleraxeln. Växelaxeln är delad med splinse nere vid växelhuset, så att detta kan tas bort utan att behöva frigöra växelaxeln. Delningen funkar på samma sätt som jag illusterat med skruv och bit nedan. För att växel skall funka måste växelaxeln sättas ihop så att överdelen (reglaget) och underdelen (växelhuset) kommer i synk. När synken blir helt fel som i ditt fall så kan det bli så illa som du beskriver, Figuren är ritad med framväxel i, men om kammen då skall stå enligt den heldragna eller streckade kammen vet jag inte. Du får ta bort växelhuset, kolla hur övre delen av växelaxeln rör sig när du rör reglaget och utifrån detta räkna ut hur du skall ställa in den nedre växelaxeltappen för att det skall funka när du sätter ihop det igen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser