Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst Arnold

Vad beror det på?

Rekommendera Poster

Gäst Arnold

Nån som vet vad det kan vara för fel? När man gasat upp till ca 4700rpm o sen trimmar upp nosen så gör den ca 45knop,men fortsätter man att trimma upp nosen för ännu mer fart så ökar motorn i varv drastiskt men farten ökar ej precis som om den slirar/saknar fäste eller nåt.Låter farligt.Jag har en 23 fots båt med inombordare mercruiser.Kan ju tillägga att jag är nybörjare,vet ej mkt om båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du måste lämna in proppen så att den berabetas så du får ner varvet www.propellertrim.se dom är bra på propellarr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Arnold

Okej tack, får kolla det. Tycker ändå det är skumt,för när man har trimmet max ner så blir det ju inte sådär när man gasar fullt,utan bara när man trimmat upp nosen till en viss gräns för mer fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proppellern tappar fästet när du trimmar upp den för mycket. Den kaviterar som det heter. Helt vanligt på vanliga proppar. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på vilken motor du har så tror ja att du nog når toppvarv (4700) om du har v8, problemet ligger i det att du trimmar upp drevet för mycket, proppen tappar fästet trimma ner lite så går det nog bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det är greppet den tappar så kaviterar den inte kaviterar ju den när det bygger upp ett grepp för att kunna komma upp i plan om man vill ha mera fästa så är ju det en ide att berbea proppen om man vill ha fart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Arnold