Gäst Arnold Postad 26 Juni , 2005 Nån som vet vad det kan vara för fel? När man gasat upp till ca 4700rpm o sen trimmar upp nosen så gör den ca 45knop,men fortsätter man att trimma upp nosen för ännu mer fart så ökar motorn i varv drastiskt men farten ökar ej precis som om den slirar/saknar fäste eller nåt.Låter farligt.Jag har en 23 fots båt med inombordare mercruiser.Kan ju tillägga att jag är nybörjare,vet ej mkt om båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 26 Juni , 2005 du måste lämna in proppen så att den berabetas så du får ner varvet www.propellertrim.se dom är bra på propellarr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Arnold Postad 26 Juni , 2005 Okej tack, får kolla det. Tycker ändå det är skumt,för när man har trimmet max ner så blir det ju inte sådär när man gasar fullt,utan bara när man trimmat upp nosen till en viss gräns för mer fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 26 Juni , 2005 Proppellern tappar fästet när du trimmar upp den för mycket. Den kaviterar som det heter. Helt vanligt på vanliga proppar. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 26 Juni , 2005 Beroende på vilken motor du har så tror ja att du nog når toppvarv (4700) om du har v8, problemet ligger i det att du trimmar upp drevet för mycket, proppen tappar fästet trimma ner lite så går det nog bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 26 Juni , 2005 om det är greppet den tappar så kaviterar den inte kaviterar ju den när det bygger upp ett grepp för att kunna komma upp i plan om man vill ha mera fästa så är ju det en ide att berbea proppen om man vill ha fart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Arnold Postad 26 Juni , 2005 Okej.Tack för svaren! 4700rpm kortare perioder är inga problems har jag hört,ska klara 5200.det är en helrenov motor m.smidda kolvar,stålstakar m.m. Jag provar o trimma ner lite mer i fortsättningen så hoppas jag att det blir bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 27 Juni , 2005 ok om motorn skall klara 5200 så borde du kanske prova en propeller med större stigning, gärna stålpropeller för bättre grepp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 27 Juni , 2005 Kavitera=suger inn luft så att proppen tappar fästet.Kan förekomma i alla farter o lägen, även vid ut-trimmning av drev/proppeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 27 Juni , 2005 har aldrig varit med om de... :-/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 27 Juni , 2005 Vanligt vid gaspådrag, skarpa svängar o grovsjö tex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 27 Juni , 2005 kör full gas hela tiden :-tackar, men har varit med om det i svängar men ja tycker inte att det känns som om den kaviterar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 27 Juni , 2005 Vad känns det då som? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 27 Juni , 2005 på platt vetten som går den från ca 30 knop ner till ca 22 i svängarna när man har hissar på förmycket och varvet går upp en aningen.. och så brukar botten sätta sig och få ordentilga kast lite läskit faktiskt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser