Jump to content
Friday 04 December 2020

Recommended Posts

Jag håller på med tilltmotorn på min Mercury 90hp 2t från någonstans runt 1990, när jag nu ska prova att lyfta eller sänka motorn så klickar det bara i reläna samt att kablarna blir varma och det började ryka och lukta bränt från det inringade stället. Att det är kortis någonstans är ju klart, men vad är det för något som ryker och luktar bränt? Det inringade på bilden.

IMG_20200509_152801~2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spontant tycker jag, utan att vara mer än en glad amatör, att orsaken till att det blir varmt just där är att du har en tunnare sladd/vajer mellan motorblock och växelhus och denna blir varm pga kortis någon annanstans. 
Såg en gång en proffsmek som anslöt ström lite felaktigt uppe vid elkontakterna så det blev kontakt mellan startmotorns anslutning och motorblocket och då blev sladden mellan växelhus och övriga motorn glödgad. Han blev lite generad eftersom jag såg på...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok nu kanske jag ritade lite otydligt men det är inne i fyrkanten det sitter en liten tunn kabel, ska sitta ett plastlock över och det började bli varm och smälta lite i plastlocket därför skruvade jag bort det för att se vad som gömmer sig innanför och det var bara en kabelbit som, ja jag vet inte till vad och varför.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, jag gissade att det var något sådant men min gissning kvarstår: Det är kortis någon annanstans. 
De två kablarna du ser på bilden tror jag är till för att ”jorda” motorn mot växelhuset/vattnet. Riggen brukar bestå av aluminium och motorblocket av järn och däremellan och mot vattnet behövs en jordning. Fortfarande bara gissningar. 
Nere vid växelhuset ska du inte ha någon spänning. Då är det kortis någonstans vid startmotor/inkommande strömkablar. Mät med multimeter mellan tex någon av skruvarna som de korta kablarna sitter fast i och plus resp minus så kan du se vilket det är som kortar. Sen är det ”bara” att mäta sig fram mot en felkälla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller med dig @ChristerN, men med lite modifikation. Åtminstone swivel bracketen och styrarmen (1) och (14) brukar vara av gjutjärn på större utombordare, medan rigg, motorblock, power-trim etc. består av aluminiumlegeringar. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1995/90hp/1090412rb/swivel-bracket-and-steering-arm

 

De tunna ledningarna är som du misstänker till för potentialutjämna så att offeranoderna kan skydda motorn. Under fyrkanten på bilden döljer sig det nedre motorfästet, ett på var sida. De består i princip två koncentriska stålrör med gummi emellan (24) https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1995/90hp/1090412rb/drive-shaft-housing

Dessa isolerar motorns fäste i akterspegeln från vibrationer, men i och med att gummi inte leder ström så isoleras också swivelbracketen från drivaxelhuset. Ledningen finns där för att koppla ihop dem. 

 

Motorn har problem med otillräcklig jord. Samtliga jordanslutningar under kåpa bör lossas och göras rena. Batterijord (grov ledning oftast svart) är oftast ansluten till gods vid eller när startmotor och jordledningen till powertrimmet (PT) bör vara ansluten straxt intill. Felet måste inte finans här, med det är i detta område man bör börja. Eftersom problemet gäller PT får man kolla hela jordledningen till denna. 

 

Innan man meckar med detta så skall batteriet kopplas bort. Tyvärr är det det inte ovanligt att denna typ av fel där stora jordströmmar letar sig längs vägar de inte är tänkta att gå, kan ge upphov till skador till följd av höga temperaturer.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev guestsson:

Jag håller med dig @ChristerN, men med lite modifikation. Åtminstone swivel bracketen och styrarmen (1) och (14) brukar vara av gjutjärn på större utombordare, medan rigg, motorblock, power-trim etc. består av aluminiumlegeringar. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1995/90hp/1090412rb/swivel-bracket-and-steering-arm

 

De tunna ledningarna är som du misstänker till för potentialutjämna så att offeranoderna kan skydda motorn. Under fyrkanten på bilden döljer sig det nedre motorfästet, ett på var sida. De består i princip två koncentriska stålrör med gummi emellan (24) https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1995/90hp/1090412rb/drive-shaft-housing

Dessa isolerar motorns fäste i akterspegeln från vibrationer, men i och med att gummi inte leder ström så isoleras också swivelbracketen från drivaxelhuset. Ledningen finns där för att koppla ihop dem. 

 

Motorn har problem med otillräcklig jord. Samtliga jordanslutningar under kåpa bör lossas och göras rena. Batterijord (grov ledning oftast svart) är oftast ansluten till gods vid eller när startmotor och jordledningen till powertrimmet (PT) bör vara ansluten straxt intill. Felet måste inte finans här, med det är i detta område man bör börja. Eftersom problemet gäller PT får man kolla hela jordledningen till denna. 

 

Innan man meckar med detta så skall batteriet kopplas bort. Tyvärr är det det inte ovanligt att denna typ av fel där stora jordströmmar letar sig längs vägar de inte är tänkta att gå, kan ge upphov till skador till följd av höga temperaturer.

 

Ja, jag visste att någon som kan detta skulle svara!

Tack @guestsson! (Eller kanske TS ska tacka?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar, ska mäta därimellan också. Jag fortsätter med frågor angående PT motor den roterande axeln i motorn är ju + vad jag kan förstå och ytterhöljet blir ju - när det skruvas ihop med motorn. När jag mäter mellan axel och godset i PTmotorn så är det full kontakt som för mig då är kortis ska någon av de orange markerade punkterna vara isolerad på något sätt för att inte komma i kontakt med varandra eller ska det vara så.

IMG_20200511_115205.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Axel är säkert jordad. Inga problem --med detta. Det är kommutatorn du skall mäta på mot vilken kolen har kontakt. Googla hur du mäter på em permanent -magnetiserad motor. Bättre än att jag skriver en följetong i ämnet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy