LHM1877 0 Postad 30 April , 2020 Bytte växelhusolja idag i vår Honda BF50. När jag tappade ut oljan ur drevet reagerade jag på den grönblåaktiga färgen. Se bifogade bilder. Misstänker såklart att färgen mest troligt inte är något positivt och att det kan vara någon form av vatteninträngning..? Hade dock förväntat mig en mer grå-vit mjölkig sörja då. Här är ändå konsistensen relativt bra om än med udda färg. Finns det möjligtvis växelhusoljor med den här färgen? Motorn har varit på verkstad och osäker på om de bytte olja i samband med det och i så fall vilken olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 599 Postad 1 Maj , 2020 Färgen ser ok ut men grumligheten är jag lite skeptisk till. Låt den avtappade oljan stå ett dygn i en genomskinlig burk så ser du. Olja och vatten brukar skikta sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 491 Postad 1 Maj , 2020 Har du kört motorn innan du tappat av oljan? I så fall kan det vara luft. Gör som @ChristerN föreslår så vet du. Om det är små mängder vatten skulle jag nog bara byta olja och packningar under skruvarna. Efter en tids drift skulle jag ev. kolla om det kommit in vatten genom att lossa nedre skruv efter att motorn inte körts på några timmar. Bytesintervallet för oljan brukar vara 100 timmar, så jag brukade bara kolla enligt ovan vart annat år. Byte av oljan styrs huvudsakligen av att få ut ev. vatten och de spån som alltid lossnar från "Clutch dog" kopplingen som låser dreven vid fram resp back. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LHM1877 0 Postad 1 Maj , 2020 Tack för era svar. Motorn var inte körd innan och oljan var jag lite snabb med att kassera men ska ta en kik längre fram efter provkörning m.m. Motorn är 20 år ska kanske tilläggas.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser