Jump to content
Friday 17 September 2021
lillemadz

International AntiFouling Sealer

Recommended Posts

Hej, jag har köpt en motorbåt som har s.k. blödande bottenfärg, vilket ej är tillåtet på vår båtklubb. 

Jag undra om någon har erfarenhet av  "International Antifouling-sealer"?

Funkar den? I så fall, vad bör man tänka på innan målning? I mitt fall ovanpå en "blödande" bottenfärg.

/Mats

http://www.batliv.se/tag/international-antifouling-sealer/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det har varit några trådar här nyligen om ämnet gammal bottenfärg. Det verkar vara en djungel av varierande lokala bestämmelser.

Själv håller jag till på den västra kusten och är inte insatt, men det känns som hysteri i mina öron.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Samma situation här. Äldre motorbåt (1980) med en massa lager av gammal färg. Fd ägaren skrapade en del och målade med en blödande färg. Han var nöjd och båtklubber var nöjd.

 

Min båtklubb tillåter inte blödande färg. Därför satsade jag på Antifouling Sealer.

Det gick bra att måla över med Antifouling Sealer. Fin yta känndes det som efter målningen.

 

Nu efter några veckor i Mälaren börjar det uppstå små bubblor som man lätt kan skrapa bort med fingret. Då går ett antal lager färg av, dvs inte bara själva Sealer-färgen. Har Sealern löst upp äldre lager av färg? Märkligt!

 

Har just skrivit till International och hoppas på ett kunnigt svar. Återkommer i så fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svar från International kom direkt:

Det låter som att det gamla färglagret inte var i så bra skick som du trott. När lager på lager av bottenfärg målas på varandra, ibland av olika sort, så håller detta ett tag. Till slut blir färgskiktet instabilt och lossnar gradvis.

 

Rådet vi kan ge dig är att ta bort merparten av de gamla bottenfärgslagren när båten lyfts till hösten eller vår. Ett alternativ till blästring är att använda färgborttagningsmedel INTERSTRIP som löser gammal bottenfärg.

 

*****

Gamla färger är en konst för sig... jag ser fram emot höstens skrapmaraton. Not! :-/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Årsmodell 1980 på båten, då finns det risk för att det kan finnas tennbottenfärg i de äldsta lagren. Den färgen är extremt ohälsosam. Marktäckning, heltäckande skyddsklädsel, andningsmask och skrapa med ansluten grovdammsugare är ett måste (gäller förvisso även kopparfärger men miljöskadan är värre om tennbottenfärger sprids vid arbetet). Avskrap o skyddsutrustning skall lämnas till återvinning med angivande att det är miljöfarligt.

 

Då du har båten i Mälaren så ska du vara noga att få helt rent från de gamla färgresterna så miljöivrarna inte kommer med krav att göra om (det går att mäta förekomst av både koppar och tenn på båtbotten).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade exakt samma problem med antifouling sealer förra året, med blåsor och färg som släpper. Inget problem med färgen säger tillverkaren. Dom ville att jag skulle blästra hela båten och göra om allt från början. Det gjorde jag dock inte, så vi får se hur det ser ut i höst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej oyster!

Behandlade du blåsorna på något sätt innan sjösättningen i våras? Måla över kanske?

 

Lintott har rätt: Blästring är säkert den bästa och mest hållbara lösningen. Om det inte kostar skjortan (tusenlapp per meter kanske?).

 

Om man inte satsar på blästring: Skulle det vara någon vits med att använda Primocon som grund- och spärrfärg på just de flagande ytorna (f d blåsorna) som uppstått och sen Antifouling Sealer som ytskikt? Eller är det feltänkt, eftersom Sealern redan är en "kombinerad spärrskiktsprimer" (https://www.international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/bottenfarg/antifouling-sealer), dvs har Primocon-liknande egenskaper inbyggd?

Primocon sälj som "Perfekt underlag för bottenfärg samt som spärrfärg mellan olika bottenfärger" (https://www.international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/grundfarger/primocon) och spärr är just det som verkar behövas.

Förtunning Nr 3 rekommenderas för bägge. Betyder det att bägge "löser upp" gamla färger på samma sätt?

Så många frågor.

 

Eller så blir det en never-ending story med blåsor varje säsong... 😬

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag slipade hela båten lätt med grovt slippapper. I dom fall där det såg ut som att många färglager hade lossnat och jag var osäker på om det var epoxi eller glasfiber jag såg så la jag på ett lager epoxy. Sen på med två lager antifouling sealer. 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, oyster. Återkom gärna efter upptagning med dina erfarenheter.

Ifall det funkat väl skulle jag gärna vilja veta vilken epoxyspackel du valt.

Edited by Andreas-med-JofaSting

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy