Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Andreas-med-JofaSting

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Andreas-med-JofaSting

  • Placering
    Kadett
  1. Tack, oyster. Återkom gärna efter upptagning med dina erfarenheter. Ifall det funkat väl skulle jag gärna vilja veta vilken epoxyspackel du valt.
  2. Hej oyster! Behandlade du blåsorna på något sätt innan sjösättningen i våras? Måla över kanske? Lintott har rätt: Blästring är säkert den bästa och mest hållbara lösningen. Om det inte kostar skjortan (tusenlapp per meter kanske?). Om man inte satsar på blästring: Skulle det vara någon vits med att använda Primocon som grund- och spärrfärg på just de flagande ytorna (f d blåsorna) som uppstått och sen Antifouling Sealer som ytskikt? Eller är det feltänkt, eftersom Sealern redan är en "kombinerad spärrskiktsprimer" (https://www.international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/bottenfarg/antifouling-sealer), dvs har Primocon-liknande egenskaper inbyggd? Primocon sälj som "Perfekt underlag för bottenfärg samt som spärrfärg mellan olika bottenfärger" (https://www.international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/grundfarger/primocon) och spärr är just det som verkar behövas. Förtunning Nr 3 rekommenderas för bägge. Betyder det att bägge "löser upp" gamla färger på samma sätt? Så många frågor. Eller så blir det en never-ending story med blåsor varje säsong... 😬
  3. Svar från International kom direkt: Det låter som att det gamla färglagret inte var i så bra skick som du trott. När lager på lager av bottenfärg målas på varandra, ibland av olika sort, så håller detta ett tag. Till slut blir färgskiktet instabilt och lossnar gradvis. Rådet vi kan ge dig är att ta bort merparten av de gamla bottenfärgslagren när båten lyfts till hösten eller vår. Ett alternativ till blästring är att använda färgborttagningsmedel INTERSTRIP som löser gammal bottenfärg. ***** Gamla färger är en konst för sig... jag ser fram emot höstens skrapmaraton. Not! :-/
  4. Hej! Samma situation här. Äldre motorbåt (1980) med en massa lager av gammal färg. Fd ägaren skrapade en del och målade med en blödande färg. Han var nöjd och båtklubber var nöjd. Min båtklubb tillåter inte blödande färg. Därför satsade jag på Antifouling Sealer. Det gick bra att måla över med Antifouling Sealer. Fin yta känndes det som efter målningen. Nu efter några veckor i Mälaren börjar det uppstå små bubblor som man lätt kan skrapa bort med fingret. Då går ett antal lager färg av, dvs inte bara själva Sealer-färgen. Har Sealern löst upp äldre lager av färg? Märkligt! Har just skrivit till International och hoppas på ett kunnigt svar. Återkommer i så fall.
  5. Kölsvin alltså. Tack! "Svinet under durken"... 🤣 Visst skulle det vara smart att ha länspumpen direkt på kölsvinet. I min Flipper verkar länsnivån inte vara längs ner i skrovet. Svårt att vara 100pro på det. Hade hoppas att någon här kanske vet... verkar inte finnas några ritningar på webben för att kolla upp detta. I alla fall måste vattnet som länspumpen inte tar hand om bort, senast till vinterförvaring. Installera dyvika eller använda slang?
  6. Tack, då har jag i alla fall ett namn. Wikipedia förklarar namnet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kölsvin Om länsnivån nu inte är nedersta nivån i båten (= kölen), är då ett avtappningshål att rekommendera? Finns det risker med ett sådant (utöver att man glömmer täta det innan sjösättning)?
  7. Hej! Jofan (1977) är såld och ersatt av en Flipper 470 GT (1980), en klar uppgradering. Flippern har en automatisk länspump som sitter i bakre stuvfacket på en golvyta 7-10 cm under durken man står på. Denna golvyta är enligt min bedömning inte ytterskrovet. Pumpen har en utslang, men ingen ytterligare inslang som går ner. Den suger alltså upp det vattnet som samlas på plats. Min fråga är: Vad finns mellan den här "länsnivån" och ytterskrovet? Finns det risk för att vatten samlas därnere med tiden (problemet Jofan hade)? Är det kanske att rekommendera att installera ett avtappningshål längs bak i skrovet? Tack på förhand för kloka und kunniga tankar!
  8. Hej! Jag har en 70-tals Jofa Sting, fin liten fritidsbåt, med en lika gammal utombordare enligt ovan. Haft vissa problem med motorn nästan varje säsong. Alltid lite pirrigt att våga sig ut... För en vecka sedan var jag ute på Ekoln (söder om Uppsala). Vi kom iväg, motorn startade utan problem flera gånger. Nån timme senare, medan jag låg i vattnet, ville min kusin starta motorn. Det funkade en gång, utan att han körde iväg, sedan dess klickar det bara till när man vrider nyckeln, dvs startmotorn rör sig inte. Den renoverades för bara 18 månader sen. Är det startmotorn som pajat igen eller ligger problemet nån annanstans? Tacksam för alla slags tips!
×
×
  • Skapa nytt...