Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rpetersson

Nanni T4 200 - startproblem

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga människor i detta forum!

 

Jag är sedan en säsong tillbaka ägare till en Beneteau Antares 8 från 2010 som är utrustad med en Nanni Diesel T4 200 (som är ett marinkonverterat Toyota 1KD-FTV block). I slutet av förra säsongen började jag få intermittenta startproblem. Dessa problem verkar nu efter vinterns torrsättning har permanentats, vilket jag antar är bra ur ett felsökningsperspektiv. Detta fel vill jag, av naturliga skäl, gärna lösa innan båten sjösätts i år. 
Startproblemet har följande symptom: Tändning vrids om med nyckel i panelen och den sedvanliga summern går igång, panelen tänds upp osv. När jag trycker på startknappen händer absolut ingenting - startmotorn går alltså inte igång. 

 

Följande felsökning har redan genomförts:

  • Splitter nytt och fulladdat startbatteri per motortillverkarens rekommendation.
  • Rena och infettade batteripoler. Kablage kontrollerat - ingen oxid eller lösa anslutningar.
  • Jag tror inte det är fel på startmotorn. När tändningen är igång och jag bryggar startreläet så hoppar motorn igång utan problem.
  • Tagit ur och testat startrelät som sluter korrekt vid 12v last. Verifierat att 12v faktiskt kommer till reläboxen och relät när jag trycker på startknappen. 
  • Jag har verifierat kontinutiet i neutralswitchen och den öppnar och sluter som den ska. 

 

Några misstänkta kandidater:

  • Någon annan sensor som bråkar vid start som hindrar startmotorn få ström. Jag har försökt följa det lågupplösta elschemat på sid 199 här, men kan inte riktigt se vilka andra sensorer som kan vara inblandade vid motorstarten.
  • Någon liten säkring som jag missat... Men då borde de intermittenta problemen jag hade förra säsongen inte ha uppstått, ty detta är binärt.
  • Trasig ECU? Ja, hur i hela friden skulle man i så fall gå tillväga att konstatera detta?

 

Jag är mycket tacksam för era hjälpsamma tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du med start relä avser det relä som i workshop manualen kallas starter relay och motorn startar när du överbryggar denna så rekommenderar jag att du kollar newtral swichen.
Starter reläet drar när neutral switchen konstaterar att växellådan är i neutralläge. Som det är ritat skulle newtral sw ge spänning till starter relay när växeln inte är i neutralläge och därmed öppna reläets  kontaktor. Detta skall du inte lita på. Det är vanligt att det slarvas med vad som är normally open/closed...

 

Redigerad av LonelyBird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minutes ago, LonelyBird said:

Om du med startrelät avser det rele som i workshop manualen kallas starter relay och motorn startar när du överbryggar denna så rekommenderar jag att du kollar newtral swichen.
Starter releet drar när neutral switchen konstaterar att växellådan är i neutralläge.

 

Hej och tack för ditt svar! Jag har dessvärre redan kollat neutralswitchen (se punkt 5 under "Följande felsökning har redan genomförts" ovan), och kan konstatera att den bryter och sluter som den ska. Kontinuitet uppmätt vid neutralläge och ej kontinuitet uppmätt vid växel fram/bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förlåt mitt slarv. Du säger verifierat att 12v faktiskt kommer till reläboxen och relät när jag trycker på startknappen. Mätt från vilken punkt?. Hur ser det ut om du mäter vid 16 och trycker på knappen?. Kan där vara ett större spänningsfall?

 

Redigerad av LonelyBird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minutes ago, LonelyBird said:

Förlåt mitt slarv. Du säger verifierat att 12v faktiskt kommer till reläboxen och relät när jag trycker på startknappen. Mätt från vilken punkt?. Hur ser det ut om du mäter vid 16 och trycker på knappen?. Kan där vara ett större spänningsfall?

 

Ingen fara, lätt att missa i min roman... ;) Jag mäter direkt i reläboxen (25), dvs plockar bort relät och sätter prober direkt där styrspänningen kommer in. Där mäter jag upp runt 12v när jag trycker på startknappen. 0V när knappen ej är nertryckt. Jag har inte mätt vid 16 eftersom startmotorn faktiskt går igång när relät kortsluts manuellt. Men det kanske jag borde göra. Får se om jag hinner med detta ikväll. Riktigt lurigt det här...

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/14/2020 at 1:52 PM, rpetersson said:

Ingen fara, lätt att missa i min roman... ;) Jag mäter direkt i reläboxen (25), dvs plockar bort relät och sätter prober direkt där styrspänningen kommer in. Där mäter jag upp runt 12v när jag trycker på startknappen. 0V när knappen ej är nertryckt. Jag har inte mätt vid 16 eftersom startmotorn faktiskt går igång när relät kortsluts manuellt. Men det kanske jag borde göra. Får se om jag hinner med detta ikväll. Riktigt lurigt det här...

Mystiken tätnar. Hann ner till båten ikväll och fortsatte felsökningen. Döm till min förvåning när jag nu inte får 12v vid reläboxen längre - det verkar som mitt intermittenta problem fortfarande är kvar. Jag mätte även vid 16, per LonelyBirds förslag, och även där mättes 0V. Så varken reläboxen eller startsolenoiden får ström när jag trycker på startknappen - då är det inte konstigt att motorn inte går igång... Jag ska i veckan mäta nästa komponent och det är själva startknappen i panelen, om den inte uppvisar kontinuitet vid nedtryck så är problemet där. Om det är så enkelt så kommer jag skämmas. Jag håller tummarna att så är fallet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du checkat säkringarna (26)?.

Kommer det + till den bruna kabeln (33)?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, LonelyBird said:

Har du checkat säkringarna (26)?.

Kommer det + till den bruna kabeln (33)?.

Säkringarna (26) är ok, testat alla fyra för säkerhets skull. Det kommer inte + till den bruna kabeln. Jag börjar misstänka att ECU som ska förse startkretsen med styrspänning inte gör detta av någon anledning. Jag ska dock fortsätta mäta alla kopplingspunkter för de bruna kablarna i kretsen, bara för att säkerställa att ingen av dessa gnagts av pga motorvibrationer (långsökt men jag greppar efter halmstrån nu...). Det blir paus i felsökandet några dagar nu, återkommer i början av nästa vecka. Stort tack än så länge LonelyBird för dina kloka tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara Kommer det + till den bruna kabeln (33) när du trycker på startknappen?  🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/17/2020 at 4:58 PM, LonelyBird said:

Skulle vara Kommer det + till den bruna kabeln (33) när du trycker på startknappen?  🙂

Nu gör det! :)

 

Jag har felsökt hela startkretsen och kontinuitet är uppmätt i samtliga kopplingspunkter. Fortsatte hela vägen fram till ECU:n och tänkte en stilla tanke "Vad händer om jag trycker på resetknapparna på de tre huvudsäkringarna (120A, 80A och 25A)?". Sagt och gjort så gjorde jag detta och vips fick jag + till den bruna kabeln när jag tryckte på startknappen!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/20/2020 at 9:56 AM, rpetersson said:

Nu gör det! :)

 

Jag har felsökt hela startkretsen och kontinuitet är uppmätt i samtliga kopplingspunkter. Fortsatte hela vägen fram till ECU:n och tänkte en stilla tanke "Vad händer om jag trycker på resetknapparna på de tre huvudsäkringarna (120A, 80A och 25A)?". Sagt och gjort så gjorde jag detta och vips fick jag + till den bruna kabeln när jag tryckte på startknappen!

Intermittent var ordet ja...

 

Får nog väcka denna tråd till liv igen. Båten sjösattes i helgen och har startat utan några som helst problem vid alla tillfällen jag försökt. Fram tills idag. Nu har jag exakt samma problem som beskrivs i originalposten. Har även tryckt på alla resetknappar och kollat alla säkringar utan någon framgång. Hela startkretsen är som sagt uppmätt, men det kommer inte 12v till startrelät vid knapptryckning längre. Jag lutar återigen åt problem med ECU:n och ska höra med lämplig marinelektriker om kan ta detta vidare. Finns det någon på detta forum som kan rekommendera en sådan i Malmö-trakten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...