Gå till innehåll
tisdag 16 december 2025
Ken

Toftlagning Crescent 405

Rekommendera Poster

Hej! Jag försöker fixa till en äldre Crescent 405. Fuktskadad toft. Tidigare ägare försökt laga...genom att borra upp hål...

"Flytelementet"har sugit åt sig vatten. Jag har nu påbörjat renovering..Min plan är att öppna upp och ta bort en del av "flytelemetet", därefter värma så allt blir torrt. Därefter lägger jag på glasfiber och ytskikt. Jag sätter två dyvikpluggar längre upp på toft.

Vad tror ni om det?  Tacksam för svar!

IMG_20200412_114248094.jpg

IMG_20200413_144835741.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Ken:

Hej! Jag försöker fixa till en äldre Crescent 405. Fuktskadad toft. Tidigare ägare försökt laga...genom att borra upp hål...

"Flytelementet"har sugit åt sig vatten. Jag har nu påbörjat renovering..Min plan är att öppna upp och ta bort en del av "flytelemetet", därefter värma så allt blir torrt. Därefter lägger jag på glasfiber och ytskikt. Jag sätter två dyvikpluggar längre upp på toft.

Vad tror ni om det?  Tacksam för svar!

Dyvikorna ska sitta så att de är i lägsta punkten när båten vinterförvaras. Båt på kölen - längst ner. Båt upponer - längst upp på toften. Vattnet ska kunna rinna ur när båten är upplagd för vinterförvaringen. Mitt på är sämsta alternativet....

Försök plasta fast ett rör under mittoften så att vattnet kan samlas i en punkt i båten när du ska länsa. Sen är det helt korrekt att rensa bort all blöt gammal flytkropp, ersätta med ny och stänga igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går aldrig att få frigoliten torr om den blivit blöt, bara att byta ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret! Sedan tidigare sitter det två hål längre upp på toften. Ett hål sitter också på nedre delen av toft( men inte på lägsta punkten, vilken funktion har det haft?) men bara på en sida?

Jag har också funderat på att sätta ett rör längst ner( bör då vara glasfiber så att infästning blir bra), hela vägen under toften. Det röret kan väl vara öppet hela tiden? 

Jag tänker inte vända båten vintertid. Måste jag ha någon dyvika plugg alls?

Vilket skum ska jag spruta in, som ersätter det gamla fuktskadade?

15868003369267701932431124202829.jpg

15868005558062939112258571604754.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...