Gå till innehåll
torsdag 16 juli 2026
Gäst Joie

Kylproblem Vp 151A bytt impeller

Rekommendera Poster

Gäst Joie

Har bytt impeller och gjort den vanliga servicen med bälgar etc på motorn. Jag har läst om att denna motor ligger på gränsen pga.celcius, fahrenheit givare termostat etc. Nu pratade jag med en snubbe som sa att man alltid ska fylla på vatten när man bytt impeller så den drar igång........någon som har något tips?Färskvattensilen är helt tom och inget vatten orkar sugas upp där inte?? Tror knappast att värmeväxlaren eller limpan gått sönder imed att den fungerade och drog i sig glykol inför vintern.... Har kollat slangklämmor och att det inte sitter något vägen men problemet kvarstår, tacksam för tips...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du skruvat på locket på silen så det är tätt? Drar det tjyvluft där så kommer inget vatten fram och den nya impellern dör en snabb död, -detsamma kan ske om du inte smörjer in den nya impellern med Molycote111 Silicon fett eller vanlig vaselin. Känn med handen på inloppsslangen från drevet då du startat, blir den kall är det cirkulation. Lycka till. www.smuggler.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Joie

Tack för tipset men tyvärr tror jag inte att smörjning av impeller görs av många imed att den ska självsmörja så fort den får vatten men jag ska prova det...... Eventuellt är det impellern som är kass kvalité på för den köptes på Biltema men den ser bra ut när man kikar på den och dess passform??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Impellrar ÄR förbrukningsvara. Vi installerade en helt ny motor (Iveco) inför förra säsongen och när jag kollade impellern efter ca 130 motortimmar var samtliga vingar ordentligt spruckna, ett flertal mer än halva längden! Trodde de skulle hålla bättre. Fasen vet om Biltemas håller sämre än denna, så kallade original-impeller. I fortsättningen kommer jag i alla fall alltid att byta varje år och dessutom alltid ha en med i båten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med varje impeller skall det följa ett smörjmedel att stryka på som skall fungera tills vattnet kommer fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Joie

Nu ska jag hämta en orginal impeller och testa att fylla kylrören med vatten och givetvis smörja in den nya impellern så ska vi se om den inte ska börja kyla som den ska.Hoppas inte limpan tog stryk när den blev så varm sist när den hann gå upp på det röda fältet liten bit??? Tog loss impellern och kikade på den och den såg förvisso hel och fräch ut fastän motorn ej fått kylning på ca.5minuters gång så den värkade hållbarmen nu blir det som sagt orginal i fortsättningen. Glad midsommar på Er och tack för Era svar så ska vi se om det inte löser sig nu!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Joie

Nu har problemet löst sig ett ganska ovanligt problem! Impeller axeln snurrade på låga varvtal men slutade snurra vi lite högre varv då började den att slira på axeln och när jag plockade bort axeln och sjöpumpen så upptäckte jag problemet direkt. Axeln sitter med en liten klen sak som sprinten gått halv av på som gjorde att den slirade!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj. Det var nytt! Skönt när man hittar problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...