Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ingen_alls

Batteriladdare, installation

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ny på forumet och relativt ny som båtägare efter många års uppehåll. Skulle vilja ha lite tankar om installation av batteriladdare i ett tvåbatterisystem (start & förbrukningsbatteri). Jag kommer inom kort att beställa en batteriladdare och det lutar just nu åt en Victron Bluesmart IP22 20A med utgångar för tre batteribankar. Tankar kring val av märke/modell? 

 

Jag är dock lite osäker på om jag behöver mer än en utgång men då priskillnaden mellan en och tre utgångar är försumbar så tänker jag att det är mer framtidssäkert med tre utgångar? Jag bifogar elschema nedan för att förklara det min bristande elkunskap inte kan förklara i ord. Min tanke är att slippa gå via fast monterad landströmsutrustning då allt jag behöver i båten utom just batteriladdaren går på 12V och tänker mig en lösning med batteriladdare, portabel jordfelsbrytare och förlängningssladd till elstolpe i bryggan. Är detta en dum tanke? Borde jag överväga att få fast utrustning för landström monterad?  Har blivit skrämd av andra trådar här på forumet med anläggningsägare, ansvar, priser m.m.

 

Är det överkurs att köpa en laddare med tre utgångar för att primärt ladda servicebatteriet? Är det smartare att koppla så att service- och start batteri laddas på samma utgång eller kan/borde jag koppla så att start och servicebatteri laddas separat? Hur påverkas detta av att en eller båda huvudbrytarna är på eller av? 

 

Motorn laddar ju under drift så batteriladdaren ska primärt användas då jag själv är i båten så förbrukning och laddning kommer att ske samtidigt. 

 

 

 

 

2116937467_Skrmavbild2020-02-05kl_22_14_58.thumb.png.fd19d7f23ad6fc1ca608ba5771078414.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen anhängare till batteriladdare, behovet brukar vara väldigt litet och i första hand ska man skaffa solpaneler. Batteriladdare förstör vääldigt oft batterierna.

Men, om man nu ska en batteriladdare så är Victronen ett mycket bra val. Dels är den lätt att styra och dels är den framtidssäker. Victron gör bra grejer så det är ett tryggt val. 

Jag är inte riktigt med på vad som skiljer en/tre utgångsmodellerna, en del laddare med flea utgångar har en med lägre ström för tex startbatteriet.

Men det är en tveksam finess om man som jag har ett husbatteri, LiFePO4 och ett startbatteri AGM.

I det fallet är det bättre med en liten, separat laddare för startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra pris HÄR

Jag har handlat en del från SVB och det fungerar bra, frakten är 8,95€

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@bhemac Tusen tack för snabba svar. Att ladda med solpaneler hade varit optimalt med då det rör sig om en "day cruiser" med kapell så finns det inte plats till detta. 

Laddaren med flera utgångar ska kunna ladda olika bankar samtidigt, och tror att det är bra då mitt husbatteri och startbatteri är isolerade från varande i alla fall utom om startbatteriet börjar bli tomt. Denna konfigurationen har tillverkaren valt och det är inte något jag har kunskap att ändra och vet inte om det är något som skulle påverka garanti och annat om jag börjar lägga till/plocka bort relä. 

 

Denna ska även vara smart nog att att kunna ladda olika typer av batteri (möjligen samtidigt) sålänge som man håller sig till samma batterityp i samma bank så borde det gå. I mitt fall så har jag samma typ så det ska inte vara några problem.

 

Med elschemat ovan borde det vara lätt nog att koppla svart till svart och rött till rött? Har jag missat något? Borde också vara lika lätt att koppla på startbatteriet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddaren kan ladda flera banker samtidigt men då måste bankerna ha samma batterityp om jag förstår det rätt. Men det är ju inget problem i dagsläget och prisskillnaden är så liten så det blir en smidig lösning.

Det blir nog inga problem att koppla in laddaren. Rita in den i schemat så kan vi se att det blir rätt!

Väldigt bra elschema fö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev bhemac:

Väldigt bra elschema fö.

Det är kopierat direkt från instruktionsboken :) 

 

Ser nu att laddaren har tre utgångar för + och en för -. Hur löser man det? 96973202_Skrmavbild2020-02-06kl_14_56_31.thumb.png.f123fa969bca6f6af1369bec15a66c45.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minus brukar vara gemensam för båda batterierna och förbrukarna så en kabel från laddaren till den gemensamma minusplinten i båten.

 

Vid någon av de svarta pilarna.

 

bild.png.a0616dd2134078a0b3ba366a3b5d53a0.png

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Minus brukar vara gemensam för båda batterierna och förbrukarna så en kabel från laddaren till den gemensamma minusplinten i båten.

 

Vid någon av de svarta pilarna.

 

bild.png.a0616dd2134078a0b3ba366a3b5d53a0.png

Lysande! Tusen tack för hjälpen! Bara att beställa och hoppas att våren är på ingång 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...