Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej. Undrar om någon har mekat med en Turbo till en Yanmar 4JH2-TE som sitter fast (går inte runt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte just till någon Yanmar, men väl till andra marin- och bilmotorer.

Turboaggregaten kommer vanligtvis inte från motorrillverkarna utan från andra firmor som är underleverantörer till flera motortillverkare.

KKK är en av dessa. 

Om turbinhjulet sitter ordentligt fast utan att du kan rubba det med handkraft är det inget annat att göra än att skruva loss hela turbon och lämna in till turboverkstad.

Om du kan vrida på den och få den att snurra lätt så kan du be en bön till lämplig högre makt och hoppas att den är oskadd. Provköra och se hur det funkar, men risken är stor att du ändå får lämna in turbon för renovering.

Turbor är inget man mekar med själv, det är väldigt små toleranser och kräver specialverktyg.

Jag vet inte var du bor, men jag har anlitat två olika turboverkstäder på Hisingen, kan rekommendera båda, man lämnar in aggregatet på morgonen och hämtar det samma eftermiddag färdigrenoverat med inte målat. Blir billigare än att köpa ny eller utbytesturbo.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor mellan linköping o norrköping, konstigt att det inte märks något på motorn bara, ska riva bort den i höst tänkte jag :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar bli effektförlust och svartrök 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...