Gå till innehåll
tisdag 20 maj 2025
Skeppskatt

Nytt tändlås Volvo Penta efter inbrott?

Rekommendera Poster

Man blir så trött! Inbrott i båten.

Någon har klippt larmet och brutit loss hela tändlåset och kastat eller tagit med (Aquador med Volvo Penta). 

Förstår inte hur de trodde att de skulle kunna stjäla och sedan sälja båten men det är väl en annan sak. 😕

Så nu måste jag be nån firma sätta in ett nytt tändlås. Och veckans planerade båtsemester blir förskjuten vilket förutom pengar och tid är det tråkigaste. 

Några frågor:

Är ett nytt tändlås en liten grej som går snabbt att fixa för en reparatör?

Är det verkligen så att det går att tjuvkoppla en båt så lätt eller var de naiva?  Blir ju lite orolig att det skall ske igen. 

Blir så förbaskat trött. Detta är 3:e inbrottet på 4 år 😢

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beklagar!

Tändningslås är lagervara men är dyra. Det går snabbt att byta dessa om interumentpanelen är oskadad, och om mutikontaken under tändningslåset finns kvar och är oskadad.

Och nu avser jag den något äldre modellen utan inbyggda chip som måste programmeras då är det en helt annan sak.

Ja det är väldigt enkelt att tjuvkoppla en båt som inte är utrustad med intelligent installerad startspärr.

Även om du gör jobbet själv så blir det ett försäkringsärende då egen arbetstid samt reservdelar troligtvis överskrider självrisken.

Nu efter detta kompletterar du med ett spårbart larm exempelvis Red Knows och en ny startspärr, båda döljs då så att framtida tjuvar och banditer inte hittar det. Sedan fixar du en blinkande lysdiod som indikerar att larmet är aktiverat. En siren inombords som ger si sådär 120dB och en blixtlampa i masten.

Jag känner till en båt vars ankarspel aktiveras när larmet går, då fälls ankare och kätting, om nu det är praktiskt i sammanhanget vet jag inte, men ägaren tänkte väl sig att tjuvarna skulle föröka att backa och trassla in sig i propellern.

Men startspärr är nog bättre som kopplar bort startmotorns solenoid och/eller tändspolen om man nu har bensinmotor.

Jag vet några andra saker man kan lätt koppla bort, men det känns inte bra att skriva om dem här.

Själv tar jag med mig batterifrånskiljarnas nycklar hem, men dessa är ju standardgrejer så det kanske inte hjälper annat än fördröjer bovarna.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Georg! Du tar dig alltid tid att svara vilket verkligen uppskattas. 😊

Jag var dum som vad en IR-sensor till GPS-larmet. Så det ledde dem till att klippa det. 

Larm hjälper inte mkt tyvärr. Spårsändare däremot men bör ju vara en med lång batteritid som ej är ansluten till batteriet.

Startspärr till Volvo Penta verkar rätt ovanligt ändå. Är ju inte så lätt att sälja en båt med inombordare som stöldgods heller. 

Vad menar du med vanligt tändlås som

ej behöver programmeras? Gäller det D3 också eller är det äldre modeller du åsyftar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...