Jump to content
Wednesday 27 October 2021
Ellertz

Vibrationer efter grundstötning

Recommended Posts

Hej alla! 

 

Igår hände det som inte får hända, jag var dum nog och lät frugan köra och direkt ut från hamnen så backar hon snett, det smäller till och motorn stannar. 

 

Jag tiltat upp drevet fullt, ser att det är sjögräs fulla drevet och min nya fina stålpropeller är lite ful i kanten. 

 

Efter detta så är det några mindre vibrationer i farter över 7-8 knop och jag tycket motorn låter lite annorlunda. 

 

 Våra vänner som var med kände ingen skillnad, men jag som haft båten flera år och känner den som min egen ficka känner att det vibrerar mer än innan, och jag tycker det brölar något mer. 

 

Förhoppningsvis så är det propellern som fått sig en smäll och blivit skev, för de märken som syntes på den kan omöjligt orsaka vibrationer. Om det inte blir bättre med en prop, vad bör man göra då? 

Ringa försäkringsbolaget och försöka få sig ett nytt drev?

 

Drevet är ett vanligt alpha 1 gen 2. 

 

Tacksam för tips om vart man bör börja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är alltid en kompis eller frugan som kört när folk går på grund;)

 

Skämt åsido, snurra proppen med handen och se om det kastar åt något håll. En RF propp är så pass hård att axeln ofta får stryk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det händer alla förr eller senare.

 

Kontakta försäkringsbolacet och gör som dom föreslår om du vill använda försäkringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du är inte ensam om detta...hände mig oxå i lördags fast det var jag som körde.... 6 knop rakt i sten med RF, 4 -bladig propp. Lika drev som du har... Skakade en del i ratten vid lite högre fart men det visade sig vara 3 av bladen som krökt sig litegrann. Tog upp båten och satte på min Alu propp men när jag snurrade på den så ser jag att axeln nog oxå tagit stryk. Testade dock köra och det gick bra men man ska inte köra med krokig axel då det kan komma in vatten och drevet skär.... Kollade med mitt försäkringsbolag och tydligen hade jag 5000kr i självrisk och sedan 50% i åldersavdrag på delarna. Det innebär att jag kommer få betala över 10 000kr för fadäsen och då känner jag att det kanske är bättre att köpa ett nytt underhus och renovera propellern. Men hur vet man vad man har för utväxling i drevet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy