Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ellertz

Vibrationer efter grundstötning

Rekommendera Poster

Hej alla! 

 

Igår hände det som inte får hända, jag var dum nog och lät frugan köra och direkt ut från hamnen så backar hon snett, det smäller till och motorn stannar. 

 

Jag tiltat upp drevet fullt, ser att det är sjögräs fulla drevet och min nya fina stålpropeller är lite ful i kanten. 

 

Efter detta så är det några mindre vibrationer i farter över 7-8 knop och jag tycket motorn låter lite annorlunda. 

 

 Våra vänner som var med kände ingen skillnad, men jag som haft båten flera år och känner den som min egen ficka känner att det vibrerar mer än innan, och jag tycker det brölar något mer. 

 

Förhoppningsvis så är det propellern som fått sig en smäll och blivit skev, för de märken som syntes på den kan omöjligt orsaka vibrationer. Om det inte blir bättre med en prop, vad bör man göra då? 

Ringa försäkringsbolaget och försöka få sig ett nytt drev?

 

Drevet är ett vanligt alpha 1 gen 2. 

 

Tacksam för tips om vart man bör börja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid en kompis eller frugan som kört när folk går på grund;)

 

Skämt åsido, snurra proppen med handen och se om det kastar åt något håll. En RF propp är så pass hård att axeln ofta får stryk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer alla förr eller senare.

 

Kontakta försäkringsbolacet och gör som dom föreslår om du vill använda försäkringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam om detta...hände mig oxå i lördags fast det var jag som körde.... 6 knop rakt i sten med RF, 4 -bladig propp. Lika drev som du har... Skakade en del i ratten vid lite högre fart men det visade sig vara 3 av bladen som krökt sig litegrann. Tog upp båten och satte på min Alu propp men när jag snurrade på den så ser jag att axeln nog oxå tagit stryk. Testade dock köra och det gick bra men man ska inte köra med krokig axel då det kan komma in vatten och drevet skär.... Kollade med mitt försäkringsbolag och tydligen hade jag 5000kr i självrisk och sedan 50% i åldersavdrag på delarna. Det innebär att jag kommer få betala över 10 000kr för fadäsen och då känner jag att det kanske är bättre att köpa ett nytt underhus och renovera propellern. Men hur vet man vad man har för utväxling i drevet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...