Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
1stPeregrine

Utväxling backslag MS4A & HS1A

Rekommendera Poster

Idag har jag ett MS4A backslag med utväxling 1.91:1 till min TAMD 41A som fungerar bra, dock tycker jag det smäller för hårt vid iläggning av växlarna. Jag jämför med min tidigare båt där jag hade samma typ av backslag med en TAMD 31D. Jag har tittat på begagnade HS1A som dock har 2.62:1 utväxling. kan det bli några andra problem med den utväxlingen förutom att propellern måste bytas/modifieras.

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte från ett MS3 med 1,91:1 till ett MS4 med 2,62:1 utväxling för ett par år sen. Min motor är en TMD40 med tippningsvis 100-120 hk. Gamla propellern var 16"x17", standard fyrbladig Mikado. Nya propellern är 17"x23", fyrbladig Mikado "High Skew" Z4. 

För att kompensera den lägre utväxlingen måste jag ha en propeller som inte alls passar fartområdet för min båt. 23" stigning skall inte vara på en båt med 18 knop maxfart.  Diametern på propellern är nu också väl stor för båten, så det bullrar mer än förr, och då man kör mellan 8 och 10 knop gurglar det då det suger ner luft från akterspegeln.

Orsaken till detta byte var i mitt fall, att det inte är så lätt att hitta begagnade Volvo Penta backslag som är i bra skick. Det jag köpte var från ett dubbelmontage där den andra propellern gått på grund, och båda backslagen bytts till nya ZF.

Vår båt fungerar i praktiken bra, men jag skulle inte rekommendera byte av utväxling, speciellt som du med 200 hk förmodligen måste ha ännu högre stigning på propellern. 2,62 utväxlingen är till för större båtar med minst 19 eller 20" propellerdiameter. Sen antar jag att smällen vid växling inte blir mindre, det blev det åtminstone inte för mig. Volvo Pentas backslag skall smälla, det är en egenskap, inte ett fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina erfarenheter det tål att funderas på. Idag sitter det en 19x20 propeller som jag tycker är ett snäpp för stor. Jag når endast 3500 rpm men farten ändock 22 knop på topp. Avvaktar dock turen till Propellertrim tills jag beslutat hur jag skall göra med ett ev motorbyte. 

Att MS4 backslagen smäller en del är ju inget nytt men nivån på detta backslaget tycker jag inte känns riktigt bra. Det lär väl bli som för dig att "egenskapen" till inte smäller alls dvs byte av backslag. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-26 vid 10:35 skrev 1stPeregrine:

Att MS4 backslagen smäller en del är ju inget nytt men nivån på detta backslaget tycker jag inte känns riktigt bra.

 

Jag mäskte efter att jag skrev förra gången att du hade jämfört med ett annat backslag. Det är ju tråkigt med smällandet, det irriterar mig faktiskt också, trots att jag tror det är ett normalt smällande i mitt fall. Om du har 19" propeller kan det ju funka helt okay med den lägre utväxlingen, då skulle din propeller troligen bli i klassen 25"-26" stigning, kanske mer. Ta mig inte på orden, jag är inte skicklig på att räkna ut propellerstorlekar, men utväxlingen är 1,37 gånger högre, så 20" x 1,37 = 27,4".

Minskar du på propellerdiametern, så blir det ännu högre stigning, och det är knappast riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då visade det sig att MS4 backslaget inte var helt kurant, igår slutade det driva under färd. Ingen smäll eller krasande utan det bara slutade driva. Tur i oturen var dock att det var utanför Kymmendö & därmed inte långt till Lindströms båtvarv på Dalarö dit sjöräddningen bogserade oss. Det har inte tid att titta på det de närmaste dagarna men jag tror det värsta & jagar nu ett nytt backslag under tiden.

Som Kronvik förklarat för mig i ovan inlägg blir propellern inte så bra vilket varvet också sa dvs 2.62:1 utväxlingen skulle inte fungera. Vidare sa han att jag behöver byta svängningsdämpare och svänghjul då det inte vara riktigt lika på ett HS 1 backslag tydligen.

Det hade varit trevligt att hitta ett HS1 med korrekt utväxling men det verkar svårt.

 

De MS4 backslagen som sitter på TAMD 31:orna är väl likadana som på 41:orna? Det borde väl i så fall innebära att de gått lite lättare än på den starkare 41:an & inte slitits "lika" hårt.

Jag kollar på ett par beg 31:or med MS 4 backslag som jag i så fall kan köpa & montera istället.

 

Nu får jag vänta tills måndag så jag kan ringa runt till alla tänkbara firmor som ev kan han ett backslag. Lång helg blir det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då fick jag reda på vad som skett, inte mycket att göra åt! Tack o lov har jag fått tag i ett HS 1a med rätt utväxling & tillhörande svänghjul & svängningsdämpare så till slut kanske det blir riktigt bra!

 

/Johan

Ms4 sönder.jpg

Redigerad av 1stPeregrine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...