Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Basse123

Förgasarproblem

Rekommendera Poster

Hej! Jag fick feeling och plockade av förgasaren på min mercury 25 hp ( gick lite dåligt på halv gas). Rengjorde och bytte packningar när den var av. Efter återmontering så har kag skapat ett problem. Motorn går bra på höga varv men dör på tomgång. Det finns ett extra luftinsläpp på framsidan av förgasare. När kag håller för detta så går den bra på tomgång men inte på höga varv... vad kan ha blivit fel? Mvh Sebastian (bifogar länk till förgasartypen) https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/25hp/bel-9378116-thru-9415100-mercury-18-25/carburetor-assembly-merc-18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet!
Hittade förgasartypen i en verkstadshandbok hos boatinfo.no enligt skissen nedan.
Har du riktig dator så kan du klicka på min länk och läsa dess mekartips. Annars kan nog någon annan på forumet läsa och förklara den engelska texten.


Fråga1: Man bör innan rengöring försiktigt skruva in ställbara munstycken tills de bottnar och notera antalet varv/bråkdelsvarv så man kan återställa detta sedan. Hur gjorde du med skissens "28. Low speed mixture screw"? (Annars får man leta i verkstadshandboken efter ett generellt rekommenderat utgångsvärde, typ 3/4 eller 1,5 varv etc.)

Fråga2: Vilket hål satte du fingret över mer exakt? (Beskriv exempelvis hålets position i skissen nedan som typ `strax till vänster under 1:an i skissens objekt xx´ eller liknande.)


Bildkälla: boatinfo.no  (vänsteruppslaget sidan 115/592)

merc.carb.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack thomas! Japp har haft koll på ställbar skruv. Om jag fattat det rätt så är det bara tomgångsskruven som är ställbar? Sprängskissen du bifogar stämmer tyvärr inte har inte den förgasaren på min:( bifogar bild där ”hålet är markerat!  Mvh Sebastian 

F9F1A324-D7F2-452A-A538-C63BD83ECAD5.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för bra svar på mina frågor ovan.
Och som svar på din fundering ovan - angående fjäderbelastade ställbara munstycken generellt - så finns hos moderna motorer bara ett enda sådant ställbart munstycke! Nämligen i lågfarts/tomgångsblandnings-kretsen. (För om vi backar bandet litet så återfanns sådana ställbara munstycken även i äldre tiders motorer hos förgasares mellan/högfartskretsar*.)
 Numera är sådana fippliga skruvmunstycken sedan länge reducerade till att enbart gälla lågfart/tomgång. För just på lågfart/tomgångsvarvtal är förgasen mest känslig för kolvslitaget, för minsta pyspunka påverkar ju främst vid lågvarv! (Tänk så här, hur länge efter att en kolv stannat i kompressions-toppläge behålls det höga trycket? Handlar som bäst om nån/några sekunder innan det trycket förflyktigas alldeles, likadant med undertrycket i insugsfasen? Därför är det jäkligt lämpligt med ENBART ställbart lågfartsmunstycke, motorn går så långsamt att slitagets lilla pyspunka med tidens slitage utgör allt större skillnad.)


*) Ett famöst exempel på ställbart högfartsmunstycke labbade jag likt mina kompisar med på min moppe anno 1970-tal. Och visst, genom att ligga krökt i sadeln för ständig fintrimning så gick den fortare, ingen berättade att detta även var receptet på överhettning/slitage. För det är så här; alltför mager bensininblandning då motorn jobbar för högvarv orsakar exraordinär hetta.
(Bensin/luft-blandningen i cylinderns insug kyler metallen gott eftersom dess små spraydroppar förgasas på vägen till cylinderns förbränning. Alla som har duschat har nog upptäckt den rejält avkylande effekten när smådroppar förgasas. Ännu mer avkylande effekt för den som skulle duscha i lättflyktigt bensin. I alla fall varnas numera för utmagring hos motorer i högvarv-kretsen av denna orsak, ställbart högfartsmunstycke därför sedan länge förpassad till historiens skräphög!?)    

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Båten går nu bra efter ytterligare justeringar! Men jag måste sätta en för mager blandning för att få tomgång! Då har jag dock inte tillräckligt med soppa i mellanregistret:( nu har jag satt blandningen fetare och får då en klockren acceleration men precis för låg tomgång för att det ska orka hålla sig igång!! Finns den någon möjlighet att ställa tomgångsvarvtal på något annat vis än via bränsleblandningen???? Tack på förhand:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas en idle stop skruv där gaslänkaget sitter på sidan av motorn.

Tänk på att göra alla justeringar med motorn belastad, dvs båten säkert förtöjd och växel i på motorn.

Man får hålla på och skruva på idle mix skruven på förgasaren och idle stop tills motorn går felfritt på tomgång. Dom flesta felen av den här typen beror på för snålt ställd soppa blandning till tomgången

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! JAg hittar inte någon tomgångsskruv och den som är på sprängskissen kallas idle skruv men får inte till det med denna! Har du lust att kika på sprängskissen och se om jag missat något? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den skruven har ingenting direkt att göra med varvtalet, indirekt blir det högre varv då man tunnar ut blandningen luft/bränsle. men inget att justera tomgångsvarvtalet med. Så med andra ord så är det ingen tomgångsskruv, även om den benämns idle screw, korrekt benämning är idle mixture screw.

Tomgångsvarvtalet får man justera på länkaget om inte idle stop skruven  finns på sidan av motorblocket ihop med gaslänkaget.

Du kan inte ta en bild på sidan av motorblocket, skiljer lite mellan årsmodellerna  hur det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kan vara den du ringat in. Lite mycket närbild så jag har svårt att se var länkaget går.

Du få kolla lite hur delarna rör sig når du fäller spaken. 

Kan även finnas en skruv som justerar tändningen, om det är den du ringat in är svårt att säga med hjälp av bilden. Det brukar gå upp ett stag under svänghjulet som vrider stator/triggerplattan när man ger gas, dvs förtändningen.

Men som sagt kolla hur det rör sig och vad som påverkar vad så reder du nog ut om det är skruven du ringat in som är till tomgången

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en parameter som jag tror ännu ej nämnts.

1. Antag en motor gåendes på tomgång

2. Växeln läggs i och motorn börjar driva. Det är i detts läge som blandningskruven och tomgång stoppet på förgasaren skall justeras. 

3. Gasen ökas. Det som först sker är att tändförställningen ökar. Plattan under svänghjulet vrids.

4. Först när "gasppdraget" nått det som brukar kallas pick up börjar sjället/en lämna tomgångstoppet. 

5. Ökas gaspådraget höjs tändningen i synk med spjällen till max förställning nås. 

6. Därefter påverkas bars spjällen. 

 

Det kan säkert variera lite mellan motorer men det är bra att känna till att den initialla varvtalsökningen från tomgång ofta sker enbart genom att höja tändningen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Förtydligande:) övre spaken är till tändningsjustering nedre spaken går till gasreglaget på förgasaren jag antar att jag ska justera armen som går till gasreglaget för att öka upp varvtalet? Tack för input:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...