Gå till innehåll
torsdag 07 augusti 2025
Gäst ove Lillestöl

johnsson 115 HK 96:a tiltproblem

Rekommendera Poster

Gäst ove Lillestöl

Hej! Har sedan en månad haft båten i vattnet, och nu strular tilten. Det går ej att sänka den. För någon vecka sedan var det likadant men plötsligt fungerade den igen och fungerade felfritt under 14 dagar. Känns som ett elfel, men det sluga är att den gick att höja, men inte sänka (tills den var helt uppe förstås) Någon som har haft liknande problem? Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara att du har fel olja i tiltaggregatet! Läs eller hör vilken olja det skall vara till din motor! Har man hällt i vanlig hydralolja så blir det problem med tilten. Den måste i sådana fall tömmas på all hydralolja och sedan fylla på den olja som föreskrivs.Till ex automatolja men se upp den finns i olika utförande. Kolla med motorfabrikanten! //Göthe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Emil

Hej! Jag har haft samma problem med min tilt till en mercury 50hk. Den var av äldre modell (ca 90) där hade det kommit in vatten i motorn vilket gjort att magneterna spruckit med följd av att den slutat fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem ifjol med min, dock en -91a. Bytte ett av reläna så funkade det igen. Vanligt 12V relä så man behöver inte köpa nåt specialrelä.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ove

Tack för tipsen så länge. Jag sticker ut i morgon och kollar reläna först. Tydligen är det ett relä till uppknappen och ett till ner knappen. Skall prova att byta tvärtom. Funkar det då tvärtom så är det relät antar jag. ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ove

Tack fiskarn. Det var reläproblem. Bytte först reläna mellan varandra (det finns ju en för upp och en för ner) och då gick tilten ner, men inte upp, altså var felet lokaliserat. Åkte sedan i väg och köpte nytt. Tack för god hjälp! Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...