Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Ingvars

Generator laddar i bland

Rekommendera Poster

Jag har fått problem med min gamla generator. Den laddade typ 12,8 volt. Har nu bytt generator och nu laddar den som den ska men bara ibland. Jag kan köra från hemmahamnen med full laddning , sen nästa gång vi startar och ska åka iväg så laddar den inte samt att varvräknaren inte fungerar. Motorn är en Ad-41. Har även testat med en annan generator men problemet är kvar. Vi kan köra typ 2 timmar utan att den slutar ladda, så tror inte det finns något glapp i nån kabel. Nån som har haft samma problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, samma problem har jag haft.

Om varvräknare och kanske andra instrument och kontrollampor inte funkar som dom skall eller bara ibland, tillsammans med utebliven laddning, så kan det vara glapp i den stora runda multikontakten uppe på motorn till kontollboxen där.

Det är lätt att man kommer åt den när man kliver runt i motorrummet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste jag kolla upp. Har en Orrskär 850 så det är trång runt motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur ser du att generatorn inte laddar? Mäter du spänningen över batteriet? För lågt (< 14V)?

Om så är fallet bör du samtidigt mäta spänningen på generatorns plusmatning B+. Är det samma (låga) spänning kan magnetiseringsströmmen till generatorn saknas (D+). Mer info här:
https://sutars.com/support/laddning-generatorer/vilka-anslutningar-finns-pa-generatorn/

 

https://sutars.com/support/laddning-generatorer/hur-fungerar-laddningslampan/

 

Det vill säga: Om laddningslampan är trasig (glapp) kommer generatorn inte att ladda eftersom magnetiseringsströmmen uteblir.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...