Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
Axel35

Yamaha 9,9

Rekommendera Poster

Hej. Har en yamaha 9,9 från 97. Motorn gick bra när Jag startade den efter att den stått några dagar. Sedan så stängde ja av den snabbt ca 2,5 min. När ja skulle starta igen så dog den snabbt. Går i någon minut på lite högre varv. Men dör alltid när man drar ned på gasen. Hyfsat lättstartad med choke, men inte utan.  Har försökt med blandningskruve n. Men upplever att motorn inte går bra oavsett hur man skruvar. 
Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar på att gammal bensin har skapat avlagringar eller krisaliserats och detta satt igen munstycke i förgasaren. Är det så är det nog bara att ta loss föreläsaren och rengöra  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kristaller som nämns beror enligt min erfarenhet på vatten i bensinen. Vattnet ansamlas i flottörhuset och bildar fasta partiklar om motorn blir stående, vilka effektivt sätter igen bränslevägarna. Flottörhus/en skall därför alltid tömmas vid vinterförvaringen. Det brukar finnas en plugg i nedre delen av huset för ändamålet. Det är enligt min eefarehet inga problem att förvara bensin i slutet kärl eller fast tank över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev guestsson:

De kristaller som nämns beror enligt min erfarenhet på vatten i bensinen. Vattnet ansamlas i flottörhuset och bildar fasta partiklar om motorn blir stående, vilka effektivt sätter igen bränslevägarna. Flottörhus/en skall därför alltid tömmas vid vinterförvaringen. Det brukar finnas en plugg i nedre delen av huset för ändamålet. Det är enligt min eefarehet inga problem att förvara bensin i slutet kärl eller fast tank över vintern.

Helt rätt, men tydligen kan nyare bensin sedan några år kristalisera sig även utan fukt. Väldigt viktigt dränera på hösten och kanske även ha i bränslestabilisering. Men för ts är det nog rengöring av förgasare gissar jag, inte hört om något sätt att lösa vare sig skit eller kristaliserat på annat sätt men innan skruvande börjar kanske någon annan har annat tips som kan vara hjälp på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Har för ca 1v sedan gjort rent både förgasare och filter. Tog isär allt ja kunde och blåste med tryckluft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Axel35:

Har för ca 1v sedan gjort rent både förgasare och filter. Tog isär allt ja kunde och blåste med tryckluft. 

... och nu fungerar allt som det ska ... ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Förgasaren rengjordes då jag misstänkte det var skit där. Men det hjälpe inte 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bensinen då? Fortfarande gammal? Du får fråga en kemist varför men gammal bensin tänder inte bra.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinen är några månader. Men har andra motorer med samma blandning som kör utan problem md den. Så tror inte problemet ligger där 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok. Är det ett stort problem att prova med färsk bensin? Vet otaliga historier där bensinens ålder varit orsaken.
Poängen med felsökning är att ta bort alla möjliga felkällor.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Åker och köper en dunk Aspen akrylatbensin och testar 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...