Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
petterchon

Mercury 30hp 2001 - Diffust krångel

Rekommendera Poster

Hej!

Är ny här och behöver lite hjälp med min utombordare. Det är en Mercury 30hk från 01 med elstart. Tror det är samma modell som Tohatsu och Nissan.

Ska försöka göra en halvlång historia kort. 

 

Köpte motorn begagnad för ett år sedan och den har krånglat på olika sett till och från. Det är det konstiga, den krånglar inte alltid. Större delen av dagarna/fiskepassen går den helt perfekt. Den startar dock alltid. Visserligen behöver gå runt rätt länge (5 sekunder typ) innan den tänder, endast när den inte vart startad på ett tag. Kan det vara ett tecken på nåt?

 

Problem:
- Tjuvdör ibland. (Kan ibland låta som att den baktänder typ). Kan i samband med detta ibland bli svårstartad, men oftast startar den utan problem.

- Ryker ganska mycket. (kan vara inbillning)

- Här är det stora problemet. När den är varmkörd så kan den ibland stendö när man ger gas. Detta ofta kombinerat med låg men ändå befintlig tomgång. Hjälper inte att choka. Men ibland kan man "slå till choken" och få den att hosta upp i varv typ och då går den kanon på höga varv. Låter kanske lite konstigt. Men detta felet är det största. Händer bara när den är riktigt varmkörd och felet uppstår inte alltid....

 

Har grejat en hel del med den och nästa helt uteslutit bränsletillförselproblem. Det är inte gammal bensin, inte heller vatten i bensinen, testat att pumpa bränsle manuellt och den drar heller inte tjuvluft i några slangar. Har grävt runt på forum och testat det mesta basic som alla tipsar om.

Följande är gjort:
- Förgasaren rengjord

- Nya tändstift 

- Bytt topplockspackning

- Kollat över förgasarinställningarna.

- Impeller bytt och kylkanaler urblåsta. Har bra skvallerstråle.

 

Det enda jag inte testat är om det nåt elfel. Kan det vara det? 

När ni tipsar, tänk på att problemet endast uppstår när den är varm och det uppstår bara ibland. 

 

20180408_194805.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det är elektronikboxen som har gett upp pga någon dålig intern förbindelse (lödning) som glappar vid förhöjd temperatur. Tror du får kolla med en Mercuryexpert, firma eller privat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ungefär samma diffusa problem på en yamaha 55 hästare för många år sedan. Till slut fann jag felet efter en hel sommars pill, nämligen trasigt membran i bränslepumpen. Dom åldras, så innan jag hade gett mig på elektroniken hade jag bytt bränslepumpsmembran + flottörventil i förgasaren, som även den kan ge de mest besynnerliga problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...