Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
GurraGas

Normalt läckage av vatten på Mercury 50 hk?

Rekommendera Poster

Hej!

Är det normalt att vatten flödar över i riggen när man har kopplat in spolmuff? Motorn har ny impeller och packningar och strålen är mkt stark. Efter att ha kört på tomgång 30 sekunder till en minut så kommer vatten ut ur riggen (se bild). Hittar inget fel någonstans.

 

Motorn är en Mercury 50 hk -07

 

Någon som är kunnig på detta?

IMG_1828.jpg

IMG_1830.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ny packning till kylröret(den som sitter i locket på impellerhuset)? Om det läcker mellan rör och hus bör det kunna bli på detta sätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta nyfikenheten och offtopic men är denna utombordare köpt från blocket riktigt nyligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej! Jag köpte den ny och har haft den sedan dess.

 

Har ett rör som går från impellerhuset i plast med gummi inuti. Detta rör sitter sedan ihop med röret som går upp till motorn. Har bytt denna bussning eller vad den nu heter. Dock ranglig konstruktion tycker jag.Bilden är på den gamla bussningen.

IMG_1797.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Plaströret är för att styra in kopparröret i bussningen i toppen av impellerhuset(om det ser ut som det brukar göra).

 

Funkar det bättre efter bytet eller är problemet kvar? Lite vatten därifrån upplever jag som normalt(blir sällan helt tätt), men du hade lite väl mycket tycker jag. Byttes även bussningen i locket? Plaströret brukar inte vara tätt på de Mercury jag sett, utan är som sagt till för att styra.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spekulationer från min sida nu då, men jag hade nog tänkt så här i din situation.

 

Kanske beror det på att trycket/flödet från slangen är för stort så inte pumpen hinner pumpa undan vattnet och då läcker det där det inte ska.

 

Försök låta pumpen suga själv ur en balja och se om det läcker

(Jo, det blir svårare att se, men om man inte har så mycket vatten i baljan går det kanske att avgöra om det läcker)

 

Minska trycket i slangen och/eller lätta på muffen så överskottsvattnet läcker ut vid muffen.

(Svårare att avgöra då om pumpen får tillräckligt mycket vatten för att kyla tillräckligt vid max belastning och då avgöra om det läcker eller inte på fel ställe)

 

Hoppas du förstår hur jag tänker och att du hittar problemet.

Jag tror du har ett problem, tror inte det ska läcka så mycket.

 

Lycka till!

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plasttuben trycks på metallröret mot motorn ca 2 cm bara, dvs röret går bara ner en liten bit  i denna plasttub. Den nedre delen av tuben sitter direkt på impellerhuset. Finns ingen packning under locket på impellerhuset förutom de två små som sitter på varje sida av impellern. Finns inte heller någon packning som sätts på drivaxeln ovanför impellerhuset. Rent spontant känns det som en dålig konstruktion då metallröret borde gå in i impellerhuset eller nära i alla fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte testat det Mathias.Har alltid kört med spolmuff och inte haft läckage tidigare. Ska testa med balja också bara för att se hur det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade inte din motor exakt, men det bör i stora drag se ut som på skissen nedan.

 

Läcker 42 eller 32 bör det enligt mig bli som du har det. Dock är det märkligt att det inte verkar vara någon bussning eller packning mellan 32 och locket(om den inte ingår i 32).

 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/2006/50hp/1a51412fd/gear-housing-drive-2-31-1-belgium-0p216184-and-below

 

Hittade inte exakt hur ditt kylrör och 32 sitter ihop, men det bör inte vara ”rocket science” . Ett snabbtest kan vara att ha fett i anslutningarna och se om det läcker mindre, då kanske du kan ringa in problemet.

 

Om jag tolkar dig rätt kanske 42 saknas... ”Finns inte heller någon packning som sätts på drivaxeln ovanför impellerhuset”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft fett i anslutningarna men tror inte att det är det som är felet. Testade att koppla på slangen direkt på kopplingen till vattenröret som går till motorn via plasttuben. Det läcker då ingenting men efter ca 30 sekunder började det läcka ut vatten från skarven där jag markerat. Är en hel del som droppar ut.

IMG_1835 ny.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är lite lur på om det är någon fel på kopplingen mellan  17 och 18 i första skissen. Är det normalt att det kan läcka vatten där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...