Gå till innehåll
måndag 05 maj 2025
Gäst martinanderssson

hur ställa in kompass?

Rekommendera Poster

Gäst martinanderssson

Hej, jag har en silvakompass som visar lite som den vill. Sitter två ställskruvar bak på den. Vet ngn hur jag ställer in den? MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte placerat den i närheten av något magnetiskt, såsom högtalare, tändspolar etc?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller när motor,strömledningar,magnestiska föremål... Skruvarna är till för att kompensera mot de felkällor som finns i båten.. Vad menar du med hur den vill? Är den ett par grader fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Deviation (dev) Deviationen är desto viktigare att känna till och hålla koll på. Deviationen beror på förhållanden i din båt och är dessutom olika för olika kurser. Deviationen beror på hur din kompass är placerad i båten, vilka andra magnetiska föremål du har i närheten (radio, GPS, telefon etc) och även vad din båt är i för material och var motorn är placerad etc. Allt detta påverkar din kompass på ena eller andra sättet. Det är viktigt att komma ihåg att deviationen är unik för din båt och din kompass och kan även ändras om kompassens placering ändras. Ett sätt att undvika deviationen är att placera en kompassgivare långt fram i fören och själva instrumentet i sittbrunnen. Gyrokompassen är ett betydligt dyrare alternativ och kräver extern 12V-spänning, men är å andra sidan helt exakt och man behöver inte ta hänsyn till någon deviation. Deviationstabell För att kunna använda kompassen fullt ut bör du veta din deviation. Och eftersom deviationen är olika på olika kurser bör du därför göra upp en deviationstabell. Deviationen är som störst på tvärkurserna, dvs 090° samt 270° och är mindre på övriga kurser. Detta beror på att när du styr 000° respektive 180° går jordens magnetfält längs med båten och påverkar kompassen mindre än på tvärkurser då jordens magnetfält går tvärs igenom båten. Gör därför upp en deviationstabell på så många kurser som möjligt. Detta görs traditionellt genom att leta upp en enslinje och ta ut den rätta kursen i sjökortet, stäva längs enslinjen och se vad kompassen visar. Glöm då inte att ta hänsyn till den normala missvisningen. Det kan dock vara svårt att hitta enslinjer på många kurser i din närhet. Är det knepigt att hitta sådana, använd din GPS att styra efter. Den är väldigt exakt. Om magnetisk kurs är mindre än kompasskurs, är deviationen negativ och du ska således dra ifrån från din kompasskurs. Om däremot magnetisk kurs är större än kompasskurs, är deviationen positiv och du ska lägga till deviationen till din kompasskurs för att få rätt kurs. Exempel på deviationstabell: km015 kk020 dev-5 km020 kk015 dev 5 Magnetisk kurs (km) Kompasskurs (KK) Deviation (dev) 000° 003° -003° 045° 050° -005° 090° 105° -015° 135° 145° -010° 180° 177° 003° 225° 220° 005° 270° 255° 015° 315° 305° 010° 360° 357° 003° Gör din egen deviationstabell enligt ovan för så många kurser som möjligt och lär dig känna din kompass. Den kan vara ett oumbärligt hjälpmedel när man minst anar det.

post-808-1394234409,9894_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Skruvarna är för att justera N/S och Ö/W missvisning Men det är supersvårt att få det 100% korrekt ... men det går ut på det som sagts tidigare, att kompensera diverse saker i din båt som sabbar magnetfältet. Har du ingen instruktionsbok till kompassen ... där brukar det stå hur du fixar det steg för steg! Lycka Till // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missvisning... -det är nogonting annat det....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missvisning... -det är någonting helt annat det....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Skruvarna är till för att kompensera för deviationen. Jag gjorde ett antal fruktlösa försök att deviera min kompass innan jag tröttnade och tog bort kompenseringsmagneterna. Dom sitter fastskruvade innanför plasthöljet. Efter borttagandet visade kompassen normala värden och sedan var det bara att göra en deviationstabell enl. anvisning i annat inlägg här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst martinanderssson

tack, nej den störs inte av något nytt i båten. den är original och var så när jag köpte båten. Jag tänkte använda en lös kompass och ha den som mall vid inställlning? Har ingen manual. Går det att skruva magneterna i botten och slippa inverkan från dom? Kompassen sittern i taket i ett ledfäste och om det är löst så ställer kompassen om sig efter läget. Är inte det dumt? Kanske slipper jag det utan magneterna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...