Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Oskarask

Installera däckstömning på Maxi 77a

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Ny på forumet och är precis nybliven stolt ägare till en Maxi 77a från -76 i strålande skick! Härligt att kunna köpa en så pass gammal båt i så fint skick för så lite pengar - 14.000. 

 

Båten är överlag i kanonskick men det finns en del grejer kvar innan den är 100%. Bland annat detta med däckstömning. 

 

Båten har en helt ny handpumpad toalett installerad, aldrig använd. Sjövatten in i toan, sen pumpas det i septitank som sitter på väggen inne i garderoben, därefter utlopp ner under vattenlinjen. Det är alltså fallhöjd ner från septitanken och ut i sjön. 

 

Jag skulle nu vilja installera en däckstömning och vill ha förslag på var och hur jag monterar dem, samt ev. byggsatser/delar man kan köpa på båthandel/bygghandel/biltema. 

 

Med vänlig hälsning, Oskar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du behöver egentligen bara ett t-rör mellan tanken och tömningen i botten samt en däcksgenomföring.

 

Googla så här

sugtömning site:maringuiden.se/forum

så kommer du att få svar.

 

De enklaste lösningarna med så få ventiler som möjligt tycker jag är bäst.

 

Tillägg:

T-rör, https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/rordelar/t-ror/t-ror-plast-38mm

Däcksförskruvning, vet inte vilken som är bäst... 

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en båt löste jag det så att jag borrade igenom däck och vidare ner i tanken. Tanken satt en bit under däck. Med en vass hålsåg och ordentligt med skärolja gick det bra. Sen slog jag ned en gummibussning i tanken och ett 40mm avloppsrör samt en liten stump slang mot däcksbeslaget.

Det fungerade bra.

Min första tanke var T-rör men det var så förbaskat trångt, det skulle ha tagit mig flra dagar att fixa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är i samma sits som du, dock en annan båttyp. Jag köpte den här däcksgenomföringen från Erlandsons Brygga och har egentligen inte kommit längre än så. Genomföringen är helt i rostfritt och känns som en hyffsat gedigen klump som inte pajar i första taget. Har även sneglat på sanitetsslang från Biltema men har inte kollat och jämfört med andra ställen ännu.

 

Det finns en hel del matnyttigt att läsa om däckstömning här på SXK:s hemsida. De beskriver olika lösningar beroende på hur ens "toakonfiguration" ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...