Gå till innehåll
fredag 10 maj 2024
Mercury

Limpbyte Mercruiser 3.0lx

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Jag har en Mercruiser 3.0lx-96 som jag nu tänkte byta limpa och knä på. 

Det kluriga är att limpan och knät som egentligen ska vara till min motor inte stämmer överens med bockhornet i skölden, då motorn är en 96 och skölden förmodligen original från 78 Alpha One. Då erbjöd försäljaren en så kallad adapterplatta som sitter mellan topp och limpa så att kanalerna matchar varandra, då jag får en limpa och bockhorn som är till en äldre motor. Limpan som har setat på tidigare såg jag att det var en äldre typ och kanalerna stämde inte riktigt. Men med adapterplattan som ser ut att vara ca 2cm i gjutjärn så blir ju allt förskjutet typ 2 cm mot bockhornet, plats finnes men är det okej att bälgen mellan knät och bockhornet blir lite sned då?

 

Tack så mycket i förväg=)

Redigerad av Mercury

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det går att få dit bälgen så borde det inte vara något problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra, det tror jag inte ska vara några problem. Annars kan man kanske ta någon flexigare form av slang som klarar lite vatten och värme?

Då blir det en beställning av grejer idag😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är någon bra idé att byta bälgen mot något annat. Dels blir det svårt med tanke på att de två ändarna har olika form och dels så är det inte kul om det börjar läcka, tex för att man valt fel material. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...