petelars 14 Postad 6 April , 2019 Kollade över motorn inför sjösättning idag och hittade ett huvudbry... Motorn är en fabriksny GM från 2017 som har körts en säsong, ca 50 h. Den har sötvattenkylning och nu såg jag vid värmeväxlarens intag av sjövatten ärg och färgen flagnat och det skulle kunna se ut som att det läckt ut glykol... Se bild. När jag slipat rent ser det ut som små sprickor i skarven. Måste jag plocka ur den och byta den eller kan man fixa den på plats? Eller ska jag provköra och se om det läcker? Motorn tömdes på sjövatten och kördes med glykol innan vintern. Dessutom tömdes ju detta röret när jag tog ur impellern, så det borde inte ha frusit sönder! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 565 Postad 6 April , 2019 Som jag ser det så rör det sig om ett ursprungligt fel (om det inte är en frysskada) så ta kontakt med det företag som sålde motorn/båten till dig. Du kan reklamera ursprungliga fel i tre år från inköpsdatum. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 6 April , 2019 Ska höra med dom! Om det skulle vara en frysskada, finns det något sätt att laga det enkelt? Kemisk metall? Hur högt tryck blir det på sjövattensidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 208 Postad 6 April , 2019 Svetsning eller hårdlödning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 7 April , 2019 (redigerade) 19 timmar sedan skrev Hybro: Svetsning eller hårdlödning! Det kan gå med metallkomposit "kemisk metall" Du bör då försöka hitta änden på alla sprickor och borra ett litet hål/ grop i slutet på sprickan så den inte fortsätter att spricka vidare. Slipa av ytan som du gjort det sista med rent slipmateriel. Skölj bort ev rester med rent vatten. Tvätta inte, det sista du gör, med nån bromsrengöring, aceton eller liknande. Jag tror bästa alternativet är sån där knådbar metallkomposit. Värm ytan med värmepistol eller något innan du lägger på massan. Det första skiktet smetar du på med så hårt tryck som möjligt, i stort sett gör hårda "bromsspår" med massan (det ger bäst vätning/vidhäftning av det extremt trögflytande "limmet".) Sen kan du gegga på ett lager direkt. Blandning, det är epoxi du arbetar med. Ta på.engångshanskar. Rulla massan till lång korv Vik dubbelt, dubbelt, dubbelt.. så många gånger det går. Upprepa rulla och vikandet kanske 10 ggr När massan blir mjukare och mer lätthanterlig samt har samma färg och konsistens genom hela är den fullt blandad. Gegga inte ihop den mellan fingrarna bara, då blir det stora skiftningar i produkten. När du gjort reparationen kan du ställa en värmare, bygglampa eller något som håller värmen runt 60-70.. upp till drygt 100 grader i 12-24h. Då blir reparationen 99.99% härdad och mycket starkare än vid kallhärdning. Redigerad 7 April , 2019 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 16 April , 2019 Provkörde motorn för några dagar sedan och inget läckage på detta stället! Drar slutsatsen att det måste ha varit kraftig ärg då? Såg att det på en annan svets började komma en liten vit prick. Slipade rent och målade med metallfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser