Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
zippe

Polyesterblandning

Rekommendera Poster

Hej på er! 

 

Tänkte kolla med er när det blir för mycket härdar i polyester? 

Jag menar i procent. 

 

Tack på förhand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enkla svaret är att det blir för mycket härdare när man har i mer härdare än vad tillverkaren rekommenderar. Då påverkas ofta slutresultatet.

 

Värm utrymmet som ska plastas istället för att skapa extra värme genom att använda mera härdare. Värmeutvecklingen förstör polyesterns egenskaper.

 

Om det är en varm sommardag (20°C eller över) så kan tillverkarens rekommendation vara i överkant för att polyestern härdar för snabbt för att man ska hinna använda den. Minska mängden härdare med cirka15 %, inte mera.

Är rekommendationen 2 % härdare så använd 1,7 %.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Instämmer med Mackey, det finns ingen anledning att gå över tillverkarens rekommendation.

 

Eftersom frågan dyker upp nu under vårvintern anar jag att någon vill plasta fast det är lite för kallt och använda mer härdare för att snabba upp processen 🙂 Att kompensera för låg temperatur med mera härdare när man plastar är ingen vidare ide. Se till att ha tillräckligt varmt medan du jobbar och ett dygn efteråt istället. Och inte bara varmt i luften utan också ytan du jobbar på, den behöver gärna vara över 15 grader.

 

För mycket härdare i plasten resulterar i högre värmeutveckling under härdningsprocessen och därmed kortare tid att göra jobbet ordentligt. Plasten gelar och härdar helt enkelt innan man hunnit få ut all luft ur laminatet. Härdningsprocessen avger värme och det leder till att luftbubblorna expanderar under härdningen. I värsta fall får man områden med delaminering som följd. Ju mera härdare desto större värmeutveckling och därmed större problem...

 

Jobbade en gång på ett båtbyggeri. Kollegan var lite jäktad med ett däck till en HT som låg i formen och skulle få en förstärkningsbalk fastplastad under fördäck. Han blandade därför rejält med härdare och jobbade som en tok för att få det rollat och klart innan det hela stelnade. När vi sedan tog ur däcket ur formen och vände det på rätt såg vi hur gelcoaten på översidan var missfärgad där förstärkningsbalken var fastplastad. För att få till så mycket värme att gelcoat missfärgas krävs t.ex. att man håller en varmluftsblåsare mot gelcoaten en god stund...

 

På båtbyggeriet där jag jobbade lärde vi oss att laminat med för mycket härdare blev sköra. Så om du vill ha något som håller så gäller det att hålla igen på härdaren.

 

Själv har jag sällan gått över 2% annat än i misstag, min matematik sviktade :-). Allt jag gjort med 1 - 2% härdare har härdat...

 

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...