Jump to content
Saturday 10 April 2021
Bjorns_snipa

Byta dieselmotor mot elmotor

Recommended Posts

2019-02-23 vid 18:46 skrev Bjorns_snipa:

8st av dessa batterier

http://www.ocelltech.com/EN/product_show.asp?id=74

och en sån här BMS

http://www.ocelltech.com/EN/product_show.asp?id=66

och en sån här skärm

http://www.ocelltech.com/EN/product_show.asp?id=117

så här ser batteriinfo ut på skärmen

 

C5E0CAFC-4800-4123-8E8C-C2E4A932AD20.jpeg

Riktigt trevliga batterier & BMS! Grymt med skärmen till BMSen - det är allt man behöver för att ha full kontroll på sin förbrukning. Slut med shuntar osv.. Detta system skapade lite vill ha tycker jag. 

Kul projekt! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev RikardE:

Grymt med skärmen till BMSen

Det är inte bara den bilden. Menyn ger fler val:

5F0AD70E-1C1E-4EDD-9EAF-513F72A5D15D.jpeg

15B3119A-4BD7-4643-8130-603DE807F089.jpeg

F6F66AC9-9058-4FEB-8482-598656A54676.jpeg

C0DF9319-F7DD-4740-8113-D2582208D851.jpeg

D39A7F65-8227-4FF6-A4C2-FC9EBF30BD96.jpeg

40269F93-B51B-4B63-BF51-1993D6CB8B88.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant tråd, har läst igenom allt både här o på din blogg.

Och din dieselmotor är exakt likadan som jag har, dock har förra ägaren lyckats med att tanka saltvatten i tanken så motorn behöver en ordentlig genomgång, men jag hoppar det och planerar istället att installera exakt samma elmotor som du har valt.

Den enda egentliga skillnaden mellan våra båtar är nog att min är en segelbåt.

 

Men hur upplever du elmotorn i jämförelse med dieselmotorn?

Vridmoment, kraft, ljud, laddning etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev sy_Alice:

Men hur upplever du elmotorn i jämförelse med dieselmotorn?

Vridmoment, kraft, ljud, laddning etc.

Vridmoment/kraft är fullt jämförbara med dieseln.

Ljudmässigt är elmotorn nästan ljudlös jämfört med dieseln. Den ger dessutom inga vibrationer som får allt löst i båten att skramla.

En stor fördel är att den går att köra sakta, bra när jag ska backa in till bryggan eller smyga in till stranden. Jag har dessutom reglaget löstagbart och med en lång sladd så att jag kan använda det från sittbrunnen och fram till fördäck.

När jag kommer ner till båten sätter jag i kontakten och laddar medan jag förbereder åkturen. När jag kommer hem laddar jag sedan medan jag plockar undan efter åkturen, det brukar räcka. Jag har solcell för 12V-systemet som försörjer de ”vanliga” förbrukarna. Ett kommande projekt blr sol-laddning av LiFePO4-banken också.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag berättade om mitt projekt och efterlyste komponenter på alla möjliga ställen och fick erbjudanden om motor, controller, batteri osv. Här är några:

elektronikforumet.com

elbil.forum24.se

elbilsforumet.se

solcellforum.18852.x6.nabble.com

electricseas.org/forum

boatlife.se

cybermarine.se

facebook

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Bjorns_snipa:

Bloggen uppdaterd:

https://el-artella.blogspot.com

Mycket intressant resa du gjort, sniporna hör nog framtiden till dvs deplacementskrov utrustade med eldrift. 👍 Återstår att se hur länge batterierna klarar långt uppehåll innan de är förbrukade.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag köpte batterierna begagnade, de har stått i en lagerhylla sedan 2013, så nog klarar de ett långt uppehåll utan att ta skada. Det viktiga med LiFePO4-batterier är att inte förvara dem helt uppladdade. När jag ställer upp båten för vintern kommer de att ligga på 40-50%.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Bjorns_snipa:

Jag köpte batterierna begagnade, de har stått i en lagerhylla sedan 2013, så nog klarar de ett långt uppehåll utan att ta skada. Det viktiga med LiFePO4-batterier är att inte förvara dem helt uppladdade. När jag ställer upp båten för vintern kommer de att ligga på 40-50%.

Aha det är så, intressant det du gjort iaf, blir skönt bara susa fram i tystnad nu antar jag. Tror båtlivet de närmsta åren kommer omstruktureras rejält. Blir intressant följa utvecklingen, undrar hur 40 fotarna ska drivas fram i 20 knop i framtiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy