Bjorns_snipa 93 Posted May 12, 2020 (edited) 25 minuter sedan skrev Peter_K: Recension..? Se senaste inlägget i bloggen https://el-artella.blogspot.com. Edited May 12, 2020 by Bjorns_snipa 1 Share this post Link to post Share on other sites
RikardE 263 Posted May 12, 2020 2019-02-23 vid 18:46 skrev Bjorns_snipa: 8st av dessa batterier http://www.ocelltech.com/EN/product_show.asp?id=74 och en sån här BMS http://www.ocelltech.com/EN/product_show.asp?id=66 och en sån här skärm http://www.ocelltech.com/EN/product_show.asp?id=117 så här ser batteriinfo ut på skärmen Riktigt trevliga batterier & BMS! Grymt med skärmen till BMSen - det är allt man behöver för att ha full kontroll på sin förbrukning. Slut med shuntar osv.. Detta system skapade lite vill ha tycker jag. Kul projekt! Share this post Link to post Share on other sites
Bjorns_snipa 93 Posted May 12, 2020 1 minut sedan skrev RikardE: Grymt med skärmen till BMSen Det är inte bara den bilden. Menyn ger fler val: 1 Share this post Link to post Share on other sites
sy_Alice 83 Posted June 10, 2020 Intressant tråd, har läst igenom allt både här o på din blogg. Och din dieselmotor är exakt likadan som jag har, dock har förra ägaren lyckats med att tanka saltvatten i tanken så motorn behöver en ordentlig genomgång, men jag hoppar det och planerar istället att installera exakt samma elmotor som du har valt. Den enda egentliga skillnaden mellan våra båtar är nog att min är en segelbåt. Men hur upplever du elmotorn i jämförelse med dieselmotorn? Vridmoment, kraft, ljud, laddning etc. Share this post Link to post Share on other sites
Bjorns_snipa 93 Posted June 11, 2020 8 timmar sedan skrev sy_Alice: Men hur upplever du elmotorn i jämförelse med dieselmotorn? Vridmoment, kraft, ljud, laddning etc. Vridmoment/kraft är fullt jämförbara med dieseln. Ljudmässigt är elmotorn nästan ljudlös jämfört med dieseln. Den ger dessutom inga vibrationer som får allt löst i båten att skramla. En stor fördel är att den går att köra sakta, bra när jag ska backa in till bryggan eller smyga in till stranden. Jag har dessutom reglaget löstagbart och med en lång sladd så att jag kan använda det från sittbrunnen och fram till fördäck. När jag kommer ner till båten sätter jag i kontakten och laddar medan jag förbereder åkturen. När jag kommer hem laddar jag sedan medan jag plockar undan efter åkturen, det brukar räcka. Jag har solcell för 12V-systemet som försörjer de ”vanliga” förbrukarna. Ett kommande projekt blr sol-laddning av LiFePO4-banken också. 3 Share this post Link to post Share on other sites
ArneJon 0 Posted June 16, 2020 8st av dessa batterier http://www.ocelltech.com/EN/product_show.asp?id=74 Får man vara så nyfiken så man frågar ... var "hittade" du dessa? Har själv en snipa där den gamla Volvo Pentan gett upp och där jag funderar starkt på elmotor. Share this post Link to post Share on other sites
Bjorns_snipa 93 Posted June 16, 2020 Jag berättade om mitt projekt och efterlyste komponenter på alla möjliga ställen och fick erbjudanden om motor, controller, batteri osv. Här är några: elektronikforumet.com elbil.forum24.se elbilsforumet.se solcellforum.18852.x6.nabble.com electricseas.org/forum boatlife.se cybermarine.se facebook Share this post Link to post Share on other sites
Bjorns_snipa 93 Posted September 24, 2020 Bloggen uppdaterd: https://el-artella.blogspot.com 1 Share this post Link to post Share on other sites
kossor 721 Posted September 24, 2020 1 timme sedan skrev Bjorns_snipa: Bloggen uppdaterd: https://el-artella.blogspot.com Mycket intressant resa du gjort, sniporna hör nog framtiden till dvs deplacementskrov utrustade med eldrift. 👍 Återstår att se hur länge batterierna klarar långt uppehåll innan de är förbrukade. Share this post Link to post Share on other sites
Bjorns_snipa 93 Posted September 24, 2020 Jag köpte batterierna begagnade, de har stått i en lagerhylla sedan 2013, så nog klarar de ett långt uppehåll utan att ta skada. Det viktiga med LiFePO4-batterier är att inte förvara dem helt uppladdade. När jag ställer upp båten för vintern kommer de att ligga på 40-50%. 1 Share this post Link to post Share on other sites
kossor 721 Posted September 25, 2020 12 timmar sedan skrev Bjorns_snipa: Jag köpte batterierna begagnade, de har stått i en lagerhylla sedan 2013, så nog klarar de ett långt uppehåll utan att ta skada. Det viktiga med LiFePO4-batterier är att inte förvara dem helt uppladdade. När jag ställer upp båten för vintern kommer de att ligga på 40-50%. Aha det är så, intressant det du gjort iaf, blir skönt bara susa fram i tystnad nu antar jag. Tror båtlivet de närmsta åren kommer omstruktureras rejält. Blir intressant följa utvecklingen, undrar hur 40 fotarna ska drivas fram i 20 knop i framtiden. Share this post Link to post Share on other sites