Jump to content
Saturday 06 March 2021
Sign in to follow this  
Northsea

Bockhorn på Goodwill Volvo penta D4?

Recommended Posts

Då var det dags för mig. En D4 från 2007, under 300 gångtimmar (fast det kanske kvittar i detta). Korrosion i bockhornet, måste bytas och ev flytta fram/lyfta motorn. Kommer hamna på en rejäl summa pengar.

Har kollat Volvo Pentas hemsida och det finns ingen återkallning. Är det någon som lyckats få Volvo Penta stå för sitt ansvar av undermålig kvalité och fått det på Goodwill?

Har aldrig sett någon sk servicebulletin på Pentas sidor. Tror de bara finns för auktoriserade meckar. 

Dvs vad som verkstäderna ska/kan ta på goodwill. 

2007! Vi pratar då 11 år. gamla grejor. INTE troligt att någon tillverkare tar det som "kampanj" eller annan goodwill.

Edit: Har du inte tummen mitt på magen ,så byter du detta själv med hjälp av en lyftkran/truck eller linkande. Räcker om du får fram motorn så du kommer åt bultarna

Edited by BerraS

2018-12-02 vid 22:15 skrev Northsea:

Då var det dags för mig. En D4 från 2007, under 300 gångtimmar (fast det kanske kvittar i detta). Korrosion i bockhornet, måste bytas och ev flytta fram/lyfta motorn. Kommer hamna på en rejäl summa pengar.

Har kollat Volvo Pentas hemsida och det finns ingen återkallning. Är det någon som lyckats få Volvo Penta stå för sitt ansvar av undermålig kvalité och fått det på Goodwill?

Volvo Penta och Goodwill är tyvärr inget som hör hemma i samma mening...

1 timme sedan skrev Capitan:

Volvo Penta och Goodwill är tyvärr inget som hör hemma i samma mening...

Jodå, det förekommer :)

Fick tips från Fredrik fd på Drevia om en sak som utan krångel togs på goodwill. Måste nog bara ha rätt kontakter, eller som jag, bra tips. 

23 timmar sedan skrev ChristerN:

Jodå, det förekommer :)

Fick tips från Fredrik fd på Drevia om en sak som utan krångel togs på goodwill. Måste nog bara ha rätt kontakter, eller som jag, bra tips. 

Hur långt efteråt?

11 timmar sedan skrev Northsea:

Hur långt efteråt?

Det var bara två år efter leverans av ny båt om jag kommer ihåg rätt, så visst kan man hävda att det inte var goodwill utan reklamationsåtagande. 

2018-12-06 vid 10:20 skrev ChristerN:

Det var bara två år efter leverans av ny båt om jag kommer ihåg rätt, så visst kan man hävda att det inte var goodwill utan reklamationsåtagande. 

Var det efter garantitiden var det naturligtvis goodwill.

Men efter 11 år tror jag knappast på nån goodwill... oavsett tillverkare.

• Like 1

1 timme sedan skrev ralle:

Var det efter garantitiden var det naturligtvis goodwill.

Men efter 11 år tror jag knappast på nån goodwill... oavsett tillverkare.

Även om två år är utanför garantitiden så är det reklamation snarare än goodwill då reklamationsrätten sträcker sig till tre år efter köpet.

Jag bytte själv på mina d6’or, inte speciellt svårt så det behöver inte bli så dyrt. Tror alla delar hamnade runt 5000kr totalt men sedan gjorde jag ju jobbet själv.

2018-12-09 vid 14:01 skrev Squidward:

Även om två år är utanför garantitiden så är det reklamation snarare än goodwill då reklamationsrätten sträcker sig till tre år efter köpet.

Inget svårt jobb i sig, det jobbiga KAN vara att lyfta fram, eller ur motorn för att komma åt, allt beroende på plats och båttyp.