Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
larban

Varvtal ökar mycket vid ilagd framväxel

Rekommendera Poster

Jag har en Md3b med Ms backslag. Gammal motor men verkar funka väldigt bra. Går mjukt och tyst , startar lätt även vid kall temperatur. Inga läckage.

I stort sett är jag nöjd, men gillar inte att varvtalet ökar när jag lägger i framväxel, från ca 850 till ca 1300 varv. Vill justera detta, någon som varit med om liknande och vet hur?

 

Mvh

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev larban:

Jag har en Md3b med Ms backslag. Gammal motor men verkar funka väldigt bra. Går mjukt och tyst , startar lätt även vid kall temperatur. Inga läckage.

I stort sett är jag nöjd, men gillar inte att varvtalet ökar när jag lägger i framväxel, från ca 850 till ca 1300 varv. Vill justera detta, någon som varit med om liknande och vet hur?

 

Mvh

Lars

På Teleflexreglaget (som väl är det vanligaste enspaksreglaget) så finns det en manöverkurva som gör att motorn gasar lite extra när växeln läggs. Det finns två olika manöverkurvor att välja på. Testa att byta kurva och se om det hjälper.

 

Manualen finns här

https://www.comstedt.se/wp-content/uploads/2017/11/7860-113_Motorreglage_700SS.pdf

Titta på figur 5. Det är tappen A som kan sättas i endera av de två alternativa kurvorna B.

 

Om du byter kurva så gör en koll efteråt om längderna på reglagekablarna behöver justeras, vilket kan göras vid motorn eller under kåpan där reglaget sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Detta hade jag aldrig listat ut utan hjälp. Skall kollas!

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag tid att kolla upp detta. Mycket riktigt var felet i reglaget. Den lilla tappen, som löper i spåret som reglerar gas,  hade skruvat ur sig. Tappen låg på botten av durken. Skruvade i denna och nu funkar det prima.👍

behöver inte renovera backslaget som jag trodde ett tag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu när det blev så billigt, så kan du väl renovera ändå😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha, jo pengarna kommer gå åt ändå, men på kanske lite roligare delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...