Luffarn 8 Postad 3 Juni , 2005 Lina till lazyjacks? Vad ska man ha? 5 mm flagglina, brottgräns 280 kg, låter både starkt och lätt. Viss töjning vill man väl ha också. ÖoB har billig svensk flagglina har jag sett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
E_Klinga 0 Postad 3 Juni , 2005 Det lät ju bra! Jag har åxå fundrat på att fixa lazyjack´s. Om du testar får du lova att berätta om resultet här sen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 3 Juni , 2005 Här är en bild på min Triss Magnum med så kallad Lazy Bag, en kombination av lazy jacks och integrerat bomkapell. Mycket enkelt att sätta och reva seglet med denna lösningen. Bomkapellet sydde jag själv förra säsongen. Gjort i två delar med en dragkedja mitt uppepå. På bommens sidor sitter det fast med kapellvred. Lazy jacklinorna är en kombination av flagglina och gummicord för att slippa slacka på dessa vid segling. Gummicorden töjer sig tillräckligt för att seglet ska behålla sin form vid segling. Som synes finns det heller ingen dirklina då jag även tillverkade en egen rodkick som lyfter bommen. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser