jorgenkarls 5 Postad 2 Juni , 2005 Hej på er, Ska parallellkoppla två batterier i båten. De står ungefär 2,5-3m ifrån varandra. Det är två st fritidsbatt. på ca 70amp/h. Vilken dimension på kablar behövs ungefär? Gissar på ca 35mm.. Kan man ladda båda två samtidigt med batteriladdaren eller måste man ta ett i taget? Tack för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 2 Juni , 2005 35 mm är bra. Du kan ladda båda samtidigt med samma laddare om den har tillräckligt hög kapacitet. Man räknar med att ca 10% av kapaciteten i batteribanken är lagom, i ditt fall alltså en laddare på ca 15A. Ju lägre kapacitet på laddaren, desto längre laddningstid. Läs mer t.ex. här: http://www.marinshopen.se/pdf/tudorsjo.pdf och/eller läs den utmärkta boken Ström ombord av Jon Winge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Postad 7 Juni , 2005 Att ladda båda samtidigt är OK, men låt ej batterierna vara ihopkopplade när de ej laddas för då finns stor risk för strömrusning från ena batteriet till det andra. Kolla gärna på lösning med dubbeldiod kompensering för spänningsfall eller variant med batteriseparator. När du är igång och kollar kablaget är det bra att mäta laddspänningen på batteripolerna. Ska vara 14.2 - 14.4 V. Är det lägre än 14.2 V så har du för klena kablar eller en dålig generator/regulator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 7 Juni , 2005 Kolla in: www.skyllermarkspressar.se Lycka till. www.smuggler.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 8 Juni , 2005 Hej! Känner att jag måste komma med ett par kommentarer. För det första; ta så grova kablar som möjligt. Det är bara en engångskostnad. Ok, 35 är väl så där. Nästa är batterierna; dessa bör vara likadana och lika gamla. Det sista är batterispänningen; Det är få generatorer som ger över 14,2 V oftast ger dessa endast 14,0 V. När du kör kan du vara glad ifall du kommer upp över 13,8 V. Detta kan du givetvis åtgärda genom att byta laddningsregulator. /lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Juni , 2005 Du skrev inte vad du ska ha batterierna till. Använder du dem inte för start så kan du ha lite mindre area. Någon rusning av ström blir det inte om du har samma typ av batterier med samma kondition. De får samma laddningsgrad och därmed spänning dvs ingen ström mellan dem. Lätt att mäta upp med ett universalinstrument om man misstänker att accarna inte håller laddningen så bra. Krypström kanske man skulle kalla det. Det är frågan om milliamper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 8 Juni , 2005 Tjenare! Jag har parallellkopplat mina batterier och nu har jag 750 amp/h och jag har inte haft några problem när dom laddas samtidigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgenkarls 5 Postad 8 Juni , 2005 Oj 750A/h det var inte lite. Jag kopplade ihop mina igår. Använde 35mm kabel. Jag hoppas o tror att man kan ska kunna ladda dem ihopkopplade precis som du säger, inte kul o behöva koppla isär varje gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Postad 8 Juni , 2005 När du kör kan du vara glad ifall du kommer upp över 13,8 V. Huga, vid en laddspänning på 13.8 V laddas batterierna bara till ca 50 % enligt batteritillverkarna (är du nöjd med detta så OK för mig). Min och flera andras generatorer laddar fin med ca 14.2 14.4 V. Du kanske kör med dioder utan spänningsfallskompensering?? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Juni , 2005 På bilar laddar man med 13,8V! Bilbatteriet är ju som regel alltid fulladdat och man har ju hört att man ska ladda med en batteriladdare om man dragit ut batteriet i botten. Laddningsspänningen i bilen är nog så låg för att man ska slippa pytsa i vatten så ofta. Här har man en förklaring till varför båtladdning och billaddning skiljer sig åt. När båtmotorn ska ladda så kör man gärna i så mycket man kan och pytsar i lite vatten istället när det behövs. Om man har riktiga kalasladdare som man vill ha koll på så skulle man kunna sätta en liten termostat på batteriet och en summer som piper till som varning när temperaturen stigit över ett visst värde. Nu när jag var ute sist såg jag att de fyra accarna laddades med 35 A på tomgång. När jag ökade varvet ökade inte laddströmmen. Det känns bra att få full laddning redan i tomgång. Då får man dygnsbehovet ström till kylskåpet på en timme. Med sakta lunkande motor som inte stör så mycket. 35 Ah för c:a en tia diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Juni , 2005 Jo Nitro du har rätt i att det kan vara bra att sätta minst 35 kvmm. När man laddar batteriet så får annars batteriet närmast generatorn något större spänning. Samma blir det vid urladdning förstås så det jämnar ju ut sig då. Men som sagt kostnaden är marginell sett på några decennier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 Juni , 2005 Utan att ha ambitionen att stöta mig med någon som tidigare skrivit inlägg på denna lina. Vill jag för ordningens skull fråga vad är det för skillnad (uppbyggnadsmässigt) mellan ett bil och båtbatteri. För trots flera årtiondens efterforskningar, även på det nu delvs nerlagda företaget Tudor i Nol. Har åtminstonde inte jag hittat några andra skillnader än ventilationen och priset? Det var samma element som att i fritid och bil, samma syra osv... Sedan hävdar jag med bestämdhet att det är få tolvvoltsystem som har en laddspänning över 14,4 V. Och ännu färre som har en driftsspänning över elsystemet som ligger över 14V. /Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Postad 9 Juni , 2005 Hej Igen! Kolla utdrag från Tudors hemsida: www.tudor.se/Sv/start/images/teknisk_info.pdf Fordonets laddningsspänning, mätt över polerna, ska vara 14,2V till 14,4V vid 25°C och med motorn vid 2 000 v/min. OBS! Om spänningen är lägre betyder det att batteriet inte laddas fullt under drift Jag har kollat laddspänningen på min bil och den ligger på 14.35 V vid 2000rpm. Min VP5A båtmotot med original dubbeldiodplatta laddar med 14.37 V. Var har ni fått informationen om att man inte ska ladda med 14.2-14.4 V. Har själv inte hittat denna info? Ett annat bevis för att man bör ladda med 14.2-14.4 V är att alla proffsladdare har denna laddspänning (ingen vanlig mackladdare). Hälsningar Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Juni , 2005 Jag har mina kunskaper från ett forum lagabilen.nu och där blev jag tillrättavisad när jag pratade om över 14 V. På de gamla Volvobilarna som det mesta handlar om på det forumet så ska det vara 13,8 V. Spelar tydligen ingen roll. Laddningen går ju betydligt snabbare vid högre spänning. Då tillverkaren (läste på Tudors sida) rekommenderar den högre spänningen så är det bara att tacksamt acceptera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjocka_Trisse 0 Postad 9 Juni , 2005 Spänning i livet. En liten erfarenhet från den tid då bilarna hade 6-voltsystem. På min gamla folka tyckte jag att ljuset verkade gå på halvfart och gav på sin höjd lite ledljus. Som den pulare jag är, justerade jag lite på den separata laddningsregulatorn under baksätet så att natt blev till dag. Det lyste som själva ... så länge lamporna höll men en omisskänlig doft av knallgas (vätgas från batteriet) spreds i kupén varför jag ansåg att det inte var lämpligt att röka under färd. När 12-voltsystemen på bilarna kom försvann ju delvis dessa problem men jag slutade att röka för gott och har sedan dess haft en ljusare tillvaro. Ladda måttligt! TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas Postad 20 Juni , 2005 Dum fråga kanske, men måste man koppla lös batterierna när man ska ladda dem ? Eller kan de vara inkopplade på sina förbrukare ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjocka_Trisse 0 Postad 20 Juni , 2005 Är förbrukarna bortkopplade när generatorn laddar batterierna?? ?-) TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 20 Juni , 2005 min filosofi är att det inte finns några dumma frågor. Däeremot finns det en hel del dumma svar. Nej, man behöver inte koppla bort förbrukarna från batteriet för att ladda det normalt. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser