Gå till innehåll
söndag 11 maj 2025
oyster

Tolkning av VDO-bränslemätare

Rekommendera Poster

Hej,

Hur ska man tolka det röda partiet som motsvarar ca. 1/4 del av skalan? I mitt fall är det 75 liter. Eller ska man tolka det på något annat sätt?

9A8763CC-C166-4B9D-8B4F-9BBB6FD2BC3C.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kan betyda allt mellan himmel och jord.... Beror helt på formen av din bränsletank.

På min båt verkar det som att när jag har förbrukat två tredjedelar av bränslet så visar mätarn på halv tank....

Antingen undersöker du hur tanken ser ut och försöker beräkna eller så kör du slut på bränslet och efter det så fyller du upp med t.ex 20 liter åt gången och ser hur mycket mätarn rör sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara bra och köra torsk också, så man vet vad som indikeras.....

empirisk erfarenhet av felvisande mätare har gjort att jag gjort så på min nuvarande båt...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men till att börja med, kolla hur din tank ser ut. Min följer skrovet i en V-form, vilket mätaren inte tar hänsyn till så mätaren sjunker fortare och fortare. När jag bytte givare i fjol satte jag därför i en lite för kort som inte når botten, då lurar iaf inte den lilla skvätten längst ner än att tro att man har jättemycket mer bränsle än man har. 

Det kanske är V-tanksfenomenet som gjort att vdo valt att måla 1/4 av din skala röd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...