Marhed 0 Postad 22 Juli , 2018 Hej, Jag har tänkt installera en solcell på taket framför sprayhood på min Jeanneau 42 DS. Tar tacksam emot tips och bilder på hur andra har löst genomföring av kablarna in i båten. Tack på förhand! Hälsningar Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 858 Postad 22 Juli , 2018 Det finns speciella genomföringar att köpa, ser ut som en liten plastlåda med en kabelförskruving på. Dessa är väl främst avsedda för husbil, men ser stabila ut och i UV-beständigt material så dom borde fungera i marin miljö också. Bl.a. Seasea har en anna typ av kabelgenomföring, sök på det ordet på deras hemsida, denna är mycket bra, hade sådana till entennkablar på en segelbåt jag fixade med. Själv drog jag kablarna i flexislang som drogs i befintliga hål och genomföringar där den grova kabeln till radarn går. Sedan ett helsike att få plats, och få det snyggt i en kabelkanal inne i båten, innanför inredningen. Därefter en del nya hål i skott och mellandurkar för att nå batteribanken. Kabeldragning i båtar är en skön konst, och kan vara ganska besvärligt. 4mm2 använde jag från seriekopplade två 100wattspaneler till tegulator och till batteri. Trots skuggningsrisken, valde jag seriekoppling framför parallellkoppling för att bara kunna dra två kablar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 395 Postad 22 Juli , 2018 Såna här funkar bra. Välj storlek så kabeln som ska igenom är lite för stor för hålet, så det sluter tätt. Eventuellt kan du behöva skära bort lite av gummit för att få plats. https://www.biltema.se/bat/elutrustning/kabelgenomforingar/kabelgenomforing-2000028429 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser