Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en 10 år gammal Yamaha 5hk. Tvåtaktare. 

 

Slog i ca 5 liter bensin just, men tog fel olja: motorolja istället för tvåtaktsolja. 

 

Upptäckte det när jag kört ca 10 min, men märker inget på motorn. Den går som vanligt. 

 

En granne sa att jag måste ut med dunken och tappa ur all felblandad bensin. Men är det verkligen så? Kan jag inte köra på detta ändå? Motorn verkar ju ändå funka. 

 

Vad tror ni?

 

Mvh/Mattias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns dom som kör med högre oljeinblandning än föreskivet med flit, fråga mig inte varför.... Men om deras motorer mår bra med 4% tvåtaktsolja istället för 2%, så tror jag inte att din motor tar skada av att gå med 2% motorolja + 2% tvåtaktsolja i en enda 5-liters tankning. 

För det är 2% du har eller? 

 

Egentligen vet jag inte, men tänker att om 2-taktsoljan har egenskaper som motoroljan saknar så, bättre med båda dera än avsaknad av rätt oljas egenskaper. 

 

Det kommer ryka mer än normalt pga för hög oljeinblandning, men utöver miljön kan jag inte tänka mig att något hinner ta skada på så kort tid. 

Jag skulle blanda i rätt mängd 2-taktsolja i återstående bensin alltså, och låta motoroljan gå med också "som bonus". 

 

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som vill, men tycker du seriöst att det är så himla mycket jobb, med att tömma ur bensinen med motorolja och fylla på med rätt oljeblandad bensin? Vad väger motorn? 25 kg? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blandade i 3% växellådsolja i 10l bensin häromveckan. Slog i lika mycket till av rätt olja och körde glatt...

Bra eller ej kan jag inte svara på, men gick gjorde det ju.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar med motorolja men motorn kommer sota mycket mer och du kan få loppor på tändstiften så att den går dåligt eller inte alls. Om man kör länge på motorolja så blir man så småningom tvungen att ta isär motorn för att ta bort de tjocka sotlagren som bildats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade vispa i sågkedjeolja med bensinen i motorsågen, gick det med 🐸 Ganska säker på att jag åtminstone kört någon halvtank utan olja i någon eller några av alla handjagare som passerat sen barnsben = aldrig lyckats skrota en tvåtaktare på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag testar med 10 l rättblandad soppa. Då är det i alla fall 50/50 rätt- och felblandad. Håller tummarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...