Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
drdrain

Power trim olja

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en searay 200cc och undrar vad som gäller för oljan till power trimet.

står att man antingen ska använda QuickSilver powertrim and steering fluid eller så kan ha SAE 10W-30 motor oil ?

spelar det då ingen roll vilken man använder och kan man blanda dessa om man nu har QuickSilver olja i just nu ?

 

Samt gäller samma sak för power steering oljan att man kan använda vilken som ?

anges inte i manualen vilken man ska använda här.

 

Redigerad av drdrain

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Atf olja är det som gäller. Ska inte blandas med motorolja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Atf har en aggressiv påverkan på packningar och tätningar och skall användas så lite som möjligt.

 

Många häller exvis atf i hydraulstyrningar, men det är sällan rätt och kan ge allt från läckage till trög styrning...

 

Quicksilver powersteering and powertrim fluid låter som ett bättre val(minns det som att den har annan klassning än atf).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu var det just power trim han undrade över och läser du i verkstadshandböcker, så ser du att det rekommenderas atf olja till den. Är väl inte så himla klokt att komma dragande med att den är aggressiv mot tätningar och packningar, när du näppeligen vet vet i ämnet, än de som tillverkar motorer och drev. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev 535GT:

Ja nu var det just power trim han undrade över och läser du i verkstadshandböcker, så ser du att det rekommenderas atf olja till den. Är väl inte så himla klokt att komma dragande med att den är aggressiv mot tätningar och packningar, när du näppeligen vet vet i ämnet, än de som tillverkar motorer och drev. 

Han frågade även kring Power Steering och oavsett applikation är dessa oljor(QS, motorolja och ATF)inte samma i alla avseenden, inte ens i viskositet.

Att ATF är aggressiv mot packningar och tätningar är inget eget påhitt, men visst jag uttryckte mig otydligt. Det gäller vissa tätningar, inte alla.

 

Minns det dock fortfarande som att originaloljan har annan klassning än ATF där jag antar att det är Dexron 3 eller över du menar. Står det i verkstadshandboken att ATF är rätt är det såklart så. Min poäng var enbart att ATF ofta är svaret man får oavsett vilken hydralisk applikation man frågar om och det är problematiskt i vissa fall.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står inget om atf alls i boken.

Tror inte den typen vi använt hittills av QS har atf det har varit dom små flaskorna på ca 250ml.

antar det bästa är att fortsätta med dessa flaskor då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns I liters flaskor också, men måste du fylla på det då och då, så har du ju läckage, vilket du bör ordna först. 

 

Ja det finns ju mängder med atf oljor och givetvis måste man välja den med korrekt viscositet. Då är den inte aggressiv mot packningar och tätningar. Det ansåg jag vara rätt så givet, att man kollar upp.

 

Annars är det ju enklast att köra med Quicksilver som redan används. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att fästet till powertrim pumpen rostat av så börjar med att skaffa nytt så slipper pumpen fara omkring iaf 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...