Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Elegancej

Tomgång Yamaha 30 HP autolube 2t.

Rekommendera Poster

Har lite problem med min Yamaha 30 HP 1988, när jag kopplade in värvräknaren så visar den 2000 rpm på tomgång och det är väl lite mycket vad jag hittat i manualen ska det vara 750 rpm + - 50. Däremot så hittar jag ingenstans hur och var man justerar tomgång och kollar tändningsinställning och hur många grader före / efter ödp. //Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att varvräknaren är för 2-taktsmotorer, de har ju gnistan dubbelt så ofta som fyrtaktare. 2000 rpm låter väldigt mycket, det borde du ha märkt innan du kopplade in varvräknaren.
Sen skall den ställas in för 3 cylindrar.

 

Du justerar tomgången med en skruv (mutter ?) som sitter på gaskabeln till förgasaren. Kolla också att inte chocken har hängt sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om varvräknaren/frekvensräknaren kopplats till generatorn som sig bör, så spelar varken 2- eller 4-takt eller antalet cylindrar någon roll. Om den är inkopplad till en tändkabel, så spelar antalet cylindrar har ingen roll. Frekvensen blir  densamma som för en 2-cylindrig fyrtaktare med en brytarspets och fördelare. Troligen stödjer inte varvräknaren en sådan ovanlig konfiguration, men det bör gå att sluta sig till om varvräknaren visar dubbla värdet och helt enkelt dela med 2. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om man skulle koppla varvräknaren till lågnivåingången till tändspolen (som man gör på många varvräknare) som är gemensam för alla cylindrar, då måste man ta hänsyn både till 2-takt och antalet cylindrar 😋.

 

Jag tror att på denna Yamaha modell har man en tändspole per cylinder (så är det på 91:an i alla fall) och då är rimligt att anta att den visar dubbelt så högt varvtal. Funkar att halvera på låga varv, men varvräknaren når knappt till 12 000 rpm, som motsvarar dubblering av maxvarvet på 6000 rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så gott som alla utombordare har Capacitor Discharge Ignition (CDI), så låg nivå är 200-300 Volt relativt jord. Tillräckligt för att döda en vuxen man, så det gäller att man förstår riskerna. Denna risk undviks genom att varvräknare på utombordare kopplas till 12V-generatorn och inte tändningen.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en tändspole / cylinder det är en Yamaha varvräknare som är kopplad på originalkabeln från reglaget. Det finns inga inställningar på varvräknare. Den visar 2000 rpm vid tomgång och ca ,4700 vid full gas.

IMG_20180705_215728.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid 2000 rpm rusar motorn och det smäller rejält när du lägger i växeln. Lägsta fart borde hamna runt 5 knop. Är detta vad du upplever? I annat fall så är det fel på varvräknaren alternativt den krets till vilken den är ansluten. 4700 rpm gissar jag är en bra bit under det lägsta rekommenderade varvtalet vid fullgas.

På visa Mercury t.ex. tas signalen till varvräknaren från laddningsregulatorn för 12-V batteriet.

Om du har liknade koppling på din motor så skulle det kunna förklara att den visar både för mycket och för lite, men mer troligt är kanske att varvräknaren inte är helt frisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den rusar inte men den går ganska hårt och det skrapar till och växeln går i med en liten smäll. Enligt manualen så är max varvtal mellan 4500 - 5500 vilket jag tycker är ett ganska stort område men vad vet jag, jag kan inte båtmotor men jag tycker det är kul att skruva så det är därför jag undrar och frågar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en tråd om Yamaha-varvräknare med Yamaha-gurun jarb. Även om den inte gäller exakt din motor, så innehåller den en hel del matnyttigt, t.ex. varför 4700 rpm inte är så bra som maxvarv och tips om en app att jämföra mot.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...