Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
riktigadavid

Autopiloten drar runt ratten, hur gå runt problemet?

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en segelbåt med hydraulstyrning samt en elektrisk pump som pumpar runt hydrauloljan när autopiloten styr.

Problemet är att jag måste låsa ratten uppe i sittbrunnen med några tampar för att autopiloten ska fungera eftersom att pumpen annars bara drar runt ratten fram och tillbaka eftersom den rör sig lättare än hydraulcylindern (rodret). 

Finns det någon lösning till detta? Just nu verkar elpump och rattpump sitta parallellt in på hydraulcylindern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det ska sitta backventiler vid rattpumpen, oftast brukar man ha rattpump med inbyggda backventiler. Då står ratten oberörd för krafter ftån roder och eventuella hydraulpumpar. Vill du verkligen  inte byta rattpump så går det att montera två små kulventiler vid den gamla som stängs när autopiloten används

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med backventiler är att man inte får någon känsla i ratten. För att behålla känslan krävs elektriskt styrda backventiler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej.

Känsla i ratten vill man ju ha. Har du någon länk till där jag kan läsa om dess elektriska backventiler?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev riktigadavid:

Okej.

Känsla i ratten vill man ju ha. Har du någon länk till där jag kan läsa om dess elektriska backventiler?

 

https://www.flotecmarin.se/styrsystem-segelbat-c-69.html

Flera har sagt att Flotec är väldigt bra och seriösa, det är mitt intryck också. Jag ska byta till hydraulstyrning och har haft lite diskussioner med dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Flotec är mycket bra och seriösa, möjligen beror detta på att dom jobbar mycket åt yrkessjöfarten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...