Jump to content
Sunday 25 August 2019

riktigadavid

Medlemmar
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About riktigadavid

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Pratade med en från Volvo om detta. Han trodde att kolvringarna kunde tagit skada av att jag tidigare fått vatten i oljan. Vad tror ni om den teorin? Ska prata med dom om propellern också, se vad som tycker.
  2. Okej, då kanske jag oroar mig i onödan. För motorn hade gått ganska mycket, 33h i sträck, när jag upptäckte sotet på akterspegeln. Och det var exakt den gångtiden som också gjorde en splirrans ny olja kolsvart. Men om ni tror det är ok så kanske jag bara nojjar. 🙂 Är iväg på långresa så motorn får gärna inte gå sönder nu!
  3. Bra tänkt! Glömde det. Det är en Volvo Penta D2 55hk med rak axel
  4. Hej Har märkt att motorn börjat sota lite eftersom det blir sot på akterspegeln. Men det ryker inte så mycket så att man kan se det på själva avgaserna. Dock blir oljan väldigt snabbt svart. Vad kan det bero på? Några ledtrådar eller som extra information är att maxvarvtalet som jag kommer upp till är ca 2300 rpm. Så det verkar som att propellern är lite för stor. Jag brukar ligga på ca 1700-1900 i machvarvtal. Nyligen hade jag även problem med att den drog i sig sjövatten när man seglade i grov sjö. Då blev oljan istället grå. Felet var att det kunde lägga sig vatten mellan motorn och vattensamlaren (osäker på det svenska ordet, men waterlock på engelska). Så efter att ha tittat på följande bild http://api.ning.com/files/kYkWoLTW4g9a5aiJmIlthzrXL*yKZO4xMQmtObXxBvehV5eX9dhmf3*RzN3lV9f5YGf1rsecUiX0YKnyyAeSbgYS2NOcrlRb/Waterlock.jpg så åtgärdade jag så att det nu är konstant lutning från motorn ner till vattensamlaren samt försökte göra som en svanhals med avgasslangen. En riktig svanhals fick inte plats, så jag höjde upp avgasslangen så högt det gick på ett ställe. Motorn går jättebra i övrigt men det oroar mig att den sotar ner akterspegeln och oljan. Några idéer på vad som kan vara fel?
  5. Okej, tack för svar. Låter inte så någon direkt avråder mig från att fortsätta så då får det vara såhär. Det funkar ju.
  6. Okej, tack för svar. Ingen annan som har några erfarenheter?
  7. Hej Har med gamla båt från 75 med hydraulstyrning. Har nu dragit om hydraulrören och blir ny olja. Men vad för olja ska man har? Funkar vanlig hydraulolja, typ denna https://www.biltema.se/bilvard/motoroljor/transmissionsoljor/hydraulolja-2000022981 Eller måste det vara något special för styrning? Vad är skillnaden?
  8. Okej. Känsla i ratten vill man ju ha. Har du någon länk till där jag kan läsa om dess elektriska backventiler?
  9. Här kommer en bild där man ser hur ankarrullen fäster in i framkant. Ankarrullen blir som en del av förstagsinfästningen på detta vis, och den fäster in i framkant på båten. Man får zooma ganska mycket i bilden för att se hur det ser ut https://photos.app.goo.gl/97NJ2qCzoj7CMevE6 Angående tjärnmaterial i sandwichen har jag redan beslutat att köra plywood. Blir dyr och fin mahogneyplywood som är vattenfast limmad. Anledningen är att det ska tåla kompression bättre. Vikt är inga problem på en båt som redan väger 12 ton.
  10. Tack för bilden och tips. Jag förklarade nog lite dåligt. Förstagsinfästningen sitter inte i någon sandwich utan i skrovet som 100% laminat. På min båt är enbart däcket sandwich och skrovet är det ingen sandwich i. Sen sitter det ovanpå förstagsinfästningen monterad en ankarrulle som fäster i fram på båten. Så jag tror ändå det sitter tillräckligt stabilt så fort man kan dra skruvarna stumt. Det har trots allt hållit i 43 år, anledningen till att jag har börjat riva i det är för att jag ska byta plywooden i däcket eftersom det har blivit fuktinträgning runt luckan. Angående moln så tycker jag att det är bland det smidigaste av alla nya läskiga internettjänster. Jag fotar med telefonen och vipps så kommer jag åt bilden var än jag är. Jag kommer nog fortsätta med länkar eftersom jag föredrar att kunna visa en fullstor bild i bra upplösning samt föredrar enkelheten att slippa mejla.
  11. Okunskap antar jag... Förstår nog inte riktigt hur jag gör. Bilderna ligger ju i mitt googlephoto så enbart på molnet och inte på datorn jag skriver ifrån. Kan man ändå få dom direkt i inlägget?
  12. Båten är en Morgan out island 41 från 75. Det brunfärgade är rost från en järnplatta som suttit där. Den har redan blivit ersatt av en ny men är inte med på bild. Min första tanke var också att det kunde varit distansmaterial som ruttnat bort men att det skulle försvinna helt spårlöst har jag svårt att se. Resterande distansmaterial (plywood) är kvar överallt och har inte ruttnat bort nånstans mer än att det är fuktigt (en av de stora fördelarna med marinplywood jämfört med balsa kanske). Jag fyller igen där med förtjockad epoxy så det går att dra det stumt sen. Aluplattan på bilen tidigare sitter i skarven mellan skrov och däck kan man säga. Skrovet är bara glasfiberlaminat och det sträcker sig upp och möter däck strax framför ankarboxen. Men det verkar som dom satt en extra skiva glasfiberlaminat underifrån men inte fått det att ligga diktan. Svårt att förklara... Men jag tackar för svar och fyller igen
  13. Hej Har en segelbåt med hydraulstyrning samt en elektrisk pump som pumpar runt hydrauloljan när autopiloten styr. Problemet är att jag måste låsa ratten uppe i sittbrunnen med några tampar för att autopiloten ska fungera eftersom att pumpen annars bara drar runt ratten fram och tillbaka eftersom den rör sig lättare än hydraulcylindern (rodret). Finns det någon lösning till detta? Just nu verkar elpump och rattpump sitta parallellt in på hydraulcylindern.
  14. Hej Detta känns lite som en dum fråga men jag frågar ändå... Jag håller på och monterar ankarspel samt tar hand om en fuktskada på fördäck hela vägen mot infästningen av förstaget. På denna bild (länk nedan) är förstagsinfästningen bortplockad (ligger löst framför mina fötter) och man ser var den har suttit (framför ankarboxen). https://photos.app.goo.gl/3fWX5XNevRm8vzRH8 Men när jag kollar ner i skruvhålen där den varit monterad ser det väldigt konstigt ut. Den är monterad på 2 st, 1cm tjocka, glasfiber-"skivor" med en luftspalt emellan. På följande bild fotar jag underifrån och man ser att det är lite luft emellan de två skivorna. https://photos.app.goo.gl/yV2BFJNkh4RoTDhf9 Detta gör ju att det inte går att dra ihop detta helt stum eftersom skivorna kommer svikta lite då det är luft emellan. Rent spontant skulle jag vilja fylla igen utrymmet emellan med förtjockad epoxy, men sen tänkte jag att det kanske fanns ett syfte med detta. Kan det vara så att förstagsinfästningen ska sitta lite flexigt monterad för att bättre klara höga krafter? Eller ska jag bara fylla igen luftspalet och sucka över hur dåligt båten var konstruerad? (jag tänkte även slipa upp och lägga en matta underifrån eftersom det nu ser för taskigt ut där under, mycket glasfiber som inte blivit helt genomfuktad med polyester)
  15. Hej Bak på min båt är det inristat ett skrovnummer, se följande bild: https://photos.app.goo.gl/42nTvwUw9BifxR969 Det innehåller 75 vilket jag gissar är årtalet eftersom båten är från 75. Sen är tillverkningsnumret 414-118 (vad man nu menar med det), bägge dessa siffror går också att läsa ut på olika ställen. Eller så är det bara en slump och betyder något helt annat.. Någon som vet vad man kan utläsa från numret? Mvh David
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy