Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
FinMick

Läckande vattenpump av kolvtyp i Färe-Göta

Rekommendera Poster

Hejhopp!

Har blivit mindre aktivitet i forumet vartefter det blev mer aktivitet på sjön, som sig bör.

Nu till en aktuell fråga, eller snarare två kopplade frågor: en skruvarfråga och en sökarfråga.

 

Länspumpen i Fidran går ofta, men bara när motorn går. Orsaken till detta läckage är kylvattnet, som sprutar nästan lika mycket ur kolvpumpen som ur avgasröret...

Det uppenbara och självklara, att spänna på muttern, är redan prövat. Nu undrar jag om det finns någon som sitter på kunskap eller erfarenhet av att reparera sådana?

Alternativet är ju att ersätta den med en elektrisk pump, men den vägen skulle jag ogärna gå.

Kylningens effekt med minskad vattenmängd oroar ju också ibland, men efter en genomgång av förgasaren i våras går den numera jämnt också på lägre varvtal, och körs därmed inte alls på samma belastning som förr...

 

Den andra frågan presenterade sig när jag skulle försöka hitta den första besvarad i tidigare trådar, att använda operatören AND i sökningen visade sig inte fungera. Har Admin koll på det? Eller borde man bara använda sig av google direkt?

 

I övrigt seglar Fidran fint fortfarande. Vi kom över 100 sjömilsstrecket redan första veckan efter sjösättning :)

 

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en vanlig kolvpump med glandtätning? Har du bytt talgflätan (om det är en sådan).

Tändkulor har ofta en plungepump, bruka vara enkel att "packa om".

Oavsett, dessa pumpar brukar ha nästan ett evigt liv.

En elpump kan ju vara en bra reserv eller snarare en "tsv" lösning. Kostar inte många kronor på eBay.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte alls rört den ännu, mer än spänt muttern... Skulle gärna läsa på lite mer innan jag förstör nåt, men nu läcker den alltså mera än jag är bekväm med.

Nåt slags ritning finns ju i manualen, men inte desto mer beskrivet. Kanske den bara är så enkel att man fattar allt då man öppnar?

 

Är väl bara att frimodigt hugga i och skruva isär...

 

Screenshot_20180628-165629.thumb.png.9c186620ea922cb2f9fd55c214196a2b.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, det är en plunge pump (kolv och kolvstång har samma diameter, enkelt beskrivet).

904 ser ju ut som en O-ring men är troligen en talgfläta. Bor bytas minst var 50:e år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha stirrat än på ritningen, än på verkligheten, utan att kunna ta isär (vart i hela friden har min insex-serie tagit vägen!?) har jag spekulerat fram följande arbetsgång:

 

Plocka isär ovanifrån genom att ta loss pumphuset från motorn, lossa den övre packboxen och lyft hela pumpen rakt upp.

Fortsätt genom att lossa nedre packboxen.

 

Då vet jag inte om kolven sitter fast nere i transmissionen med en tapp (564-2 på ritningen) eller om hela går att lyfta ut eller om det finns en risk att kolven kommer ut och tappen ramlar ner.

 

Jag vet inte heller ens hur en talgfläta ser ut på riktigt 🤤... Blir lärorikt detta.

Enligt ritningen är det faktiskt en o-ring inblandad, både uppe och nere, men också "tätningsring" och "boxpackning" i olika konstellationer.

 

Nya tag imorgon med kompletterad verktygssats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en kul utmaning. Men denna typ av motorer är ju oftast byggda på ett sätt att de ska kunna mekas.

Vilket år är motorn ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du har helt rätt den innehåller både Talgfläta och oringar och packboxar, Packboxarna är inte "radialtätningar" utan något som säljarna benämner "manschetter" då rörelsen är axial i dom.

 

👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Återkoppling.

 

Plockade isär som ovan beskrivits och lyfte bort pumphuset från kolven. Inne i den övre tätningen fanns en O-ring vars profil närmare påminde om ett D och de trasor som fanns kvar av den grafitsmorda packningen. Hittade något motsvarande i reservdelslådan (var köper man sånt?) och lindade det runt kolven ovanför muttern innan jag skruvade ihop tillbaka.

Mindre läckage, men inte desto större vattenflöde i avgaserna...

 

Följdfråga: Varför är vattnet inne i motorn under så högt tryck? Det sprutade ut på mig när jag lossade pumpen från motorn! Finns nån luftficka? Vatten komprimeras ju inte gärna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...