Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Erlandsson

Mercruiser 5,7 rycker på varv

Rekommendera Poster

Hej !

 

Ganska nybliven ägare till en Bayliner 2655 -97 .  Har problem att motorn börjar ”rycka” när man gasar upp den mot 3800rpm , då börjar varvräknaren tappa 400rpm , så den fladdrar mellan 34-3800 varv, voltmätare börjar också fladdra i samband med varvräknaren. Spelar ingen roll om man gasar mer, felet kvarstår . Men sänker man gasen till 33-3400 går den som en klocka . Har bytt tändkablar, stift , fördelarlock, rotor samt en givare inuti fördelaren utan resultat. Mina tankar är följande: kan tändspolen spöka eftersom problemet inträffar vid samma varvtal varje gång ? Kan bränslepumpen va sliten / kass så den inte orkar förse motorn med rätt mängd bränsle ? 

 

Några idéer ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag bytte jag ena kyllimpan och knät på motorn . När ja va färdig och startade motorn för att kontrollera så allt va tätt så testade jag om mikrobrytaren för växlarna fungerade , de gör den inte. För visst ska man känna av en förändring i gången på motorn om man trycker in givaren ? På min händer de ingenting när givaren aktiveras , efter det testade jag att kortsluta kablarna till givaren , ingen skillnad där heller . Hur går jag vidare med mitt problem ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad har du för max varv på motorn (WOT) ?

Förmodar att du har Alpha drev ?

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev BerraS:

 Vad har du för max varv på motorn (WOT) ?

Förmodar att du har Alpha drev ?

 

I nuläget orkar ju inte motorn varva mer än 3800 då börjar den pendla på varvet . Har ingen aning om vad maxvarvet ska ligga på . Alpha one gen2 drev . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Torgny-3055:

Kan vara bränsle filtret som bråkar prova att byta. 

Torgny. 

 

Hittade ett nytt i båten så testar att byta de imorgon 👍🏼

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxvarvet bör nå runt 4600rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Maxvarvet bör nå runt 4600rpm.

 

Då saknas de några varv på min . Får testa byta bränslefiltret . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, vad gäller motorproblemet. Lite beroende på bestyckning, så ska du varva ut mellan 4.400 - 5.000 rpm. Den högre siffran gäller EFI motorer. Dålig gång kan bero på för lite bränsle och/eller 1-2 cylindrar som inte går som dom ska.. Kolla tändstift/skick/färg så dessa är lika på alla. Ta kompprov så detta är ok. Då återstår bara bränslerelaterad problem. Bränslefilter är bra att kolla. Kan även sitta ett mindre nätfilter nära bränsle pumpen, dock beroende av motor typ. 

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev BerraS:

Ok, vad gäller motorproblemet. Lite beroende på bestyckning, så ska du varva ut mellan 4.400 - 5.000 rpm. Den högre siffran gäller EFI motorer. Dålig gång kan bero på för lite bränsle och/eller 1-2 cylindrar som inte går som dom ska.. Kolla tändstift/skick/färg så dessa är lika på alla. Ta kompprov så detta är ok. Då återstår bara bränslerelaterad problem. Bränslefilter är bra att kolla. Kan även sitta ett mindre nätfilter nära bränsle pumpen, dock beroende av motor typ. 

 

Ska kolla över detta nästa gång jag är nere vid båten . Den lilla ”boxen” som sitter på fördelaren antar jag har med tändningen att göra , som ja förstått det ska mikrobrytaren till växlarna jorda en kabel som går till den boxen. Motorn ändrar ju inte karaktär när givaren påverkas lr kabeln jordas så börjar tro att set är fel på boxen , men den verkar vara en dyr historia att köpa ny . Är det vanligt att dom går sönder ? Vad brukar man få för symptom ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte ner och bytte tändspole idag , båten varvade som aldrig förr . Skitnöjd åkte jag hem och hämtade sambon och barnen och vi åkte ut , men lyckan blev kortvarig. Väl ute på öppet vatten var samma problem tillbaka . Nu blir jag galen snart . Enda som är kvar att byta nu är tändboxen som sitter på fördelaren, men det är ju en dyr liten rackare 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...